Abstract
The Dual Contouring method has an advantage over the primal polygonization methods like the Marching Cube method in terms of better expression of sharp features. In this paper, the Dual Contouring method is implemented in Spherical coordinates, not the Cartesian ones to examine some characteristics. For this purpose, our octree is defined in Spherical coordinates, which is called "S-Octree". Among some characteristics, the proposed Dual Contouring method in the S-Octree tends to produce less vertices at the same octree level. In particular, for any surface models close to surface sphere, the generated mesh surfaces are smoother and more detailed than those of the Cartesian Dual Contouring approach for specific applications including mesh compression where available geometric information is quite limited.
본 논문에서는 일반적으로 직교 좌표계에서 구현되는 듀얼 컨투어링을 구면 좌표계에서 구현하고 그 특성들을 살펴 본다. 듀얼 컨투어링을 구면 좌표계에서 구현하기 위해서 먼저 팔진 트리(octree)를 구면 좌표계에서 정의한다. 이렇게 정의된 구면 팔진 트리(spherical octree)를 기반으로 하는 듀얼 컨투어링 방식은 SDF(signed distance field) 등의 점진적 폴리곤화에서 직교 좌표계에서의 팔진 트리에 비해 동일한 트리 레벨에서 생성되는 버텍스(vertex) 갯수가 줄어드는 특징을 가진다. 특히 구면에 가까운 모델의 경우 압축 등 이용 가능한 정보가 제한적인 애플리케이션에서 직교 좌표계 보다 세밀하고 부드러운 곡면을 얻을 수 있는 장점이 있다.