A Study on the History of Mathematics Education of China

중국의수학교육사

  • Received : 2011.04.07
  • Accepted : 2011.05.16
  • Published : 2011.05.31

Abstract

This study starts with dividing the history of mathematics education of China into four periods; Experimentation Period(the 1st period, from 1949 to 1965), Stagnancy Period(the 2nd period, from 1966 to 1976). Adjustment Period(the 3rd period, from 1977 to 1999) and Development Period(the 4th period, since 2000 ~) Through periodical classification, several causes and characteristics in mathematics education of each period are identified. And from that, this study draws implications for Korea mathematics education.

중국의 수학교육을 실험시기(제1기, 1949년~1965년), 침체시기(제2기, 1966년~1976년), 수정시기(제3기, 1977년~1999년), 발전시기(제4기, 2000년 이후)로 구분하여 시기별 변천 과정을 고찰하고, 수학교육의 변천 원인 등 몇 가지 특정과 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 박경미, 중국 수학 교육과정의 내용과 구성 방식의 특징, <학교수학> 6(2004), No.2, 119-134.
  2. 박경미, 한국, 중국, 일본 학교 수학 용어 비교 연구, <수학교육> 43(2004), NO.4, 337-347.
  3. 박교식, 중국의 중등학교 수학교육, <수학교육> 27(1988). NO.1, 9-14.
  4. 조윤동, 남진영, 고호경, 한, 중, 미, 일의 전국단위 대학입학시험 수학과 출제체제 비교를 통한 수리 영역 개선 방안 연구, <학교수학> 11(2009). NO,4, 547-565.
  5. 高奇, 이승민 옮김, <<중국현대교육사>>, 사계절, 1988.
  6. 代钦, 李春兰, 中國数學敎育史硏究进展70年之回顾与反思, <数學敎育學报> 16(2007), NO. 3, 6-13.
  7. 马忠林, 孙宏安, 王鸿钧, 王玉阁, <<数學敎育史>>, 广西敎育出版社, 2001.
  8. 徐斌艳 編着, <<数學淉程改革与敎學指导>>, 华东师范大學出版社, 2008.
  9. 呂世林, 20世紀中國中學数學課程发展(二), 中國数學会, 2008.
  10. 张奠宙, 建设中國特色的数學敎育理论, <敎學数學> 1基, 2010.
  11. 中國敎育新闻网, http://www.jyb.cn/china/gnxw/201007/t20100714_375188.html, (2010.07.14)
  12. 中华人民共和國敎育部, <<普通高中数學課程标准(实验)>>, 人民敎育出版社, 2003.
  13. 蔡亲鹏, 陈建花, 苈建伟, 赵京波, <<数學敎育學>>, 浙江大學出版社, 2008.