Acknowledgement
Supported by : 한국연구재단
References
- 고정화 외 (2008). 2007년 국가수준 학업성취도 평가 연구 - 수학. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2008-5-3.
- 김경희․김수진․김미영․김선희 (2009). PISA와 TIMSS 상위국과 우리나라의 교육과정 및 성취 특성 비교 분석. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2009-7-2.
- 김명화 (2010). 수학에 대한 정의적 특성의 개념과 구성 요소. 수학에 대한 정의적 특성 개선 방안 탐색 세미나. 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2010-58(pp. 3-20).
- 김부미 (1996). 교사변인과 학생의 수학적 태도에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 김선희․김기연 (2011). 수학 교육의 정의적 목표에 대한 재고. 수학교육학연구 21(2), 149-163.
- 남상엽 (1999). 수학적 신념 및 태도에 관한 교사와 학생의 관계. 한국교원대학교 석사학위논문.
- 박선화․김명화․주미경 (2010). 수학에 대한 정의적 특성 개선 방안 탐색 세미나. 한국교육과정평가원 세미나자료집(연구자료 ORM 2010-58).
- 박정 (2007). 우리나라 중학생의 수학에 대한 정의적 특성 변화와 수학 성취에 미치는 영향력 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 46(1), 19-31.
- 유지윤 (2000). '흥미존중교육'에 내재된 흥미개념 분석. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 이순묵 (1990). 공변량구조분석. 서울:성원사.
- 이종희․김부미 (2010). 수학 학습 동기와 귀인의 측정도구 개발 및 분석, 수학교육학연구 20(3), 413-444.
- 이종희․김선희 (2005). Vygotsky 이론에 근거한 수학과 자기주도적 학습 능력 측정 도구 개발. 학교수학 7(3), 253-268.
- 정구향․조영미․이대현․이봉주 (2004). 2003년 국가수준 학업성취도 평가 연구 -수학-. 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2004-1-4.
- 정원식 (2001). 인간의 동기. 서울: 교육과학사.
- 최인선 (1999). 인문계, 실업계 고등학생의 수학에 관련된 태도 비교 조사. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 한국교육개발원 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학 교육 평가 체제 연구(III) : 수학과 평가 도구 개발(III). 한국교육개발원. RM92-05-02.
- 허선영 (1998). 수준별 학습이 초등학교 아동의 수학적 성향에 미치는 영향 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- Aiken, L. R. (1974). Two Scales of attitude toward mathematics. Journal for Research in Mathematical Education 5, 67-71 https://doi.org/10.2307/748616
- Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
- Bentler, P. M., & Bennett, D. G. (1980). Significant tests and goodness of fit in the analysis of covariance structure. Psychological Bulletin 88, 588-606. https://doi.org/10.1037/0033-2909.88.3.588
- Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin 107(2), 238-246. https://doi.org/10.1037/0033-2909.107.2.238
- Browne, M. W., & Cudeck, R. (1993). Alternative ways of assessing model fit. In K. A. Bollen & J. S. Long (Eds.), Testing structural equations models. Newbury Park, CA: Sage, pp.136-162.
- DeBellis, V., & Goldin, G. (2006). Affect and meta-affect in mathematical problem solving: a representational perspective. Educational Studies in Mathematics 63, 131-147. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9026-4
- Chen, S. (2005). The Relationship between mathematical beliefs and performance: a study of students and their teachers in Beijing and New York. Dissertation, Columbia University.
- Fennema, E., & Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitude scales. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 6(1), 31(Ms.No.1225).
- Furinghetti, F., & Moselli, F. (2009). Every unsuccessful problem solver is unsuccessful in his or her own way: affective and cognitive factors in proving. Educational Studies in Mathematics, 70(1), 71-90. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9134-4
- Hannula, M. (2004). Introduction. PME 28th Conference, vol.1, 107-109.
- Hannula, M. (2006a). Motivation in mathematics: Goals reflected in Emotions. Educational Studies in Mathematics 63, 165-178. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9019-8
- Hannula, M. (2006b). Affect in mathematical thinking and learning -Towards integration of emotion, motivation, and cognition. In J. Maas, W. Schloeglamann (Eds.), New Mathematics Education Research and Practice, 209-232.
- Kloosterman, P., & Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109-115. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1992.tb12154.x
- Malmivuori, M. L. (2006). Affect and self-regulation. Educational Studies in Mathematics, 63, 149-164. https://doi.org/10.1007/s10649-006-9022-8
- Medsker, G. J., Williams, L. J., & Holahan, P. J. (1994). A review of current practices for evaluating causal models in organizational behavior and human resources management research. Journal of Management, 20, 439-464.
- McLeod, D. B. (1992). Research on affect in mathematics education: a reconceptualization. In D. A. Gouwes(ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning, Macmillan, NY, 575-596.
- Mullis, I. V. S., Martin, M. O., & Foy, P. (2008). TIMSS 2007 International Mathematics Report: Findings From IEA's Trends in International Mathematics and Science Study at the Fourth and Eighth Grade. MA: Boston College.
- OECD (2004). Learning for Tomorrow's World-First Result from PISA 2003.
- OECD (2009). PISA 2009 Assessment Framework-Key Competencies in Reading, Mathematics and Science.
- Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.33
- Sandman, R. (1974). The mathematics attitude inventory: Instruments and user's mannual. Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 148-149.
- Schoenfeld, A, H. (1989). Explorations of Student's Mathematical beliefs and behavior. Journal for Research in Mathematical Education, 20(4), 338-355. https://doi.org/10.2307/749440
- Schunk, D. H. (1984). Self-efficacy perspective on achievement behavior. Educational Psychology, 19, 48-58. https://doi.org/10.1080/00461528409529281
- Zimmerman, B, J., & Martinez-Ponz, M. (1988). Construct validation of strategy model of student self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, 80(3), 284-290. https://doi.org/10.1037/0022-0663.80.3.284
- Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1986). Development of structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23, 614-628. https://doi.org/10.3102/00028312023004614
- Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (1989). Self-regulated learning and academic achievement: Theory, research, and practice. New York: Springer Verlag.
Cited by
- A longitudinal analysis on trend of mathematical affective domain vol.55, pp.4, 2016, https://doi.org/10.7468/mathedu.2016.55.4.447
- 중학교 수학 ① 스토리텔링 모델교과서 개발 및 적용 연구 vol.27, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.3.301
- 중학교 2학년 스토리텔링 모델 수학교과서 개발 및 적용 vol.27, pp.3, 2011, https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.3.321
- Domestic Research Trends of Mathematics Education: An Analysis of Journals Published from 1963 to 2019 vol.29, pp.4, 2011, https://doi.org/10.29275/jerm.2019.11.29.4.709
- Structural Relationship between Affect, Meta-affect, and Meta-cognition in Mathematics Learning vol.30, pp.3, 2020, https://doi.org/10.29275/jerm.2020.08.30.3.427
- Risks of aiming to kill two birds with one stone: the affect of mathematically gifted and talented students in the dual realities of special schooling vol.23, pp.4, 2021, https://doi.org/10.1080/10986065.2020.1784696