DOI QR코드

DOI QR Code

Design and Implementation of Simulation Program for CPU Scheduling Operating Systems

CPU 스케줄링을 학습하는 운영체제 시뮬레이션 프로그램의 설계 및 구현

  • 정성균 (전라북도교통문화연수원) ;
  • 이상곤 (전주대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2010.08.24
  • Accepted : 2011.01.17
  • Published : 2011.03.31

Abstract

In the field of computer science, operating system concept is taught in university, but we now teach it in the middle and/or high school. Computer is also taught not only in college but also in middle and high school. If we look up the education of computer that is trained in school, basic principles or core techniques of computer science is educated only with its theory. If the theoretical education of computer science is just trained, sometimes students are not interested in it because of lack of shortage of mass media. Therefore, we could say that it is important that the computer education features a diverse range of media, including prints, paintings, sculpture, digital photographs, mixed media, and a simulation program. For all this reason, we design and implement a program for simulation with computer operating systems especially, CPU scheduling. There are many CPU scheduling algorithms we suggest to make students understand scheduling with some different examples in practical use. In this paper, we practically propose a new approach to be used with a study tool to make a motivation for students. We design a simulation program for teaching computer operation systems to show CPU scheduling and we implement a program to make use of comparison of FCFS, SJFS, PS, and RR scheduling algorithms. With our simulation program we present a comparative analysis between scheduling algorithms could be possible.

컴퓨터 운영체제는 과거에는 대학에서만 배우는 과목이었으나, 컴퓨터가 점점 보편화되면서 고등학교와 중학교에서도 운영체제의 교육이 실시되고 있다. 학교에서 이루어지는 컴퓨터 교육을 살펴보면 컴퓨터에 대한 기본 원리와 핵심 철학은 이론 수업만으로 진행되고 있다. 이론 수업은 학습 매체의 활용 부족으로 때로 중요한 부분을 지나치거나 학습자가 흥미를 느끼지 못해 수업이 자칫 어려운 공부로 인식될 위험이 있다. 이러한 교육 환경에서 학습자에게 이론 수업에 추가로 다양한 매체를 활용해서 학습에 대한 이해를 돕고 수업 흥미를 유도해서 과목에 대한 이해를 높이는 연구가 필요한 실정이다. 본 논문에서는 프로그램을 구현하여 운영체제의 이론 중 CPU 스케줄링에 대해서 다양한 예를 진행 과정과 함께 시뮬레이션 하고 그 결과를 표시하는 프로그램을 개발하였다. 본 연구를 통해 개발된 프로그램을 이용하여 학습자를 교육하면 수업에 대한 흥미를 높일 수 있고 컴퓨터 교과의 이론적인 부분을 보강할 수 있다. 또한 다양한 프로그래밍 환경에서의 각 알고리즘(FCFS, SJFS, PS, RR)끼리의 비교 분석도 가능함을 입증한다.

Keywords

References

  1. Abraham Silberschatz, Peter Baer Galvin, and Greg Gagne, 3rd Edition, "Operating System Concepts," 홍릉과학출판사, 2004.
  2. 박성익, 임철일, 이재경, 최정임, 교육 방법의 교육공학적 이해, 교육과학사, 2007.
  3. 김재춘, 부재율, 소경희, 채선희, 교육과정과 교육평가, 교육과학사, 2007.
  4. 임규혁, 임웅, 교육심리학, 학지사, 2008.
  5. 김병찬, 분산 환경을 위한 실시간 프로세스 관리에 관한 연구, 수원대학교 대학원 전자계산학과 석사학위 논문, 1993.
  6. 이형철, 실시간 운영체제에서 EDF 스케줄링 알고리즘 및 스택 자원 정책의 구현, 강원대학교 대학원 컴퓨터정보통신공학과 석사학위 논문, 2001.
  7. 한상직, 시뮬레이션을 이용한 지식 기반형 스케줄러의 개발, 인하대학교 대학원 산업공학과 석사학위 논문, 1998.
  8. 김명렬, 정영식, C# 언어 프로그래밍 바이블 C# Bible, 홍릉과학출판사, 2004.
  9. 최재규, Visual C# .NET 2008, 영진닷컴, 2004.
  10. 김상형, 닷넷 프로그래밍 정복, 가메출판사, 2008.

Cited by

  1. Design and Implementation of a Web-based Simulator for Educating Page Replacement Algorithms vol.15, pp.4, 2012, https://doi.org/10.9717/kmms.2012.15.4.552
  2. 디스크 스케줄링 알고리즘을 위한 교육용 시뮬레이터의 설계 및 구현 vol.16, pp.12, 2011, https://doi.org/10.9708/jksci.2011.16.12.131