DOI QR코드

DOI QR Code

OpenGL 상에서 OpenGL SC 에뮬레이션 라이브러리 구현

Implementation of OpenGL SC Emulation Library over OpenGL

  • 투고 : 2010.08.17
  • 심사 : 2011.01.04
  • 발행 : 2011.03.31

초록

스마트 폰, 개인용 기기 등을 비롯한 다양한 시스템들에서 그래픽 기반의 사용자 인터페이스를 개발하기 위한 OpenGL 계열 렌더링 표준에 대한 수요가 증가하고 있다. 또한, 항공용, 군사용, 의료용, 차량용 분야의 수요를 중심으로 형성된 세이프티-크리티컬(safety-critical) 시장에서는 OpenGL의 세이프티 크리티컬 프로파일로 개발된 OpenGL SC 표준이 중요한 역할을 담당한다. 본 논문에서는 OpenGL SC 표준을 비용 대비 효과적으로 제공하기 위해서, 기존의 임베디드 시스템들에서 비교적 널리 사용되고 있는 OpenGL 1.x 파이프라인 상에서 OpenGL SC 에뮬레이션을 제공하는 방법을 제안한다. 우리가 제안하는 방법은 임베디드 시스템에서 낮은 개발비로 OpenGL SC 표준을 제공할 수 있으며, 임베디드 시스템용 PC 개발 환경에서의 에뮬레이션용을 위한 필수 요소이기도 하다. 최종 결과는 리눅스기반 시스템과 VxWORKS 기반 시스템에서 표준에 맞게 작동하고, 적합한 실행 속도를 보였다.

The needs for the OpenGL-family of the rendering library standards are highly increasing, especially for the graphical human-machine Interface on the various systems including smart phones and personal information devices. Additionally, in the case of safety-critical market for avionics, military, medical and automotive applications, OpenGL SC, the safety critical profile of the OpenGL library plays the major role for the graphical interfaces. In this paper, we represent our OpenGL SC emulation library on the OpenGL 1.x rendering pipeline which is widely available on the existing embedded systems, to provide the features of OpenGL SC standard cost-effectively. Our method can provide the OpenGL SC features at the low development cost on the embedded systems, and its implementation is also one of the fundamental elements for the emulation of embedded systems in the PC environment. Our final result now works on both of Linux-based and VxWORKS systems, showing correct execution results at the reasonable speed.

키워드

참고문헌

  1. Khronos Group, Khronos group home page, http://www.khronos.org/.
  2. M. Segal and K. Akeley, The OpenGL Graphics System: A Specification, version 4.1 (core profile), Khronos Group, 2010.
  3. A. Munshi and J. Leech, OpenGL ES Common Profile Specification, version 2.0.24 (full specification), Khronos Group, 2009.
  4. B. Stockwell, OpenGL SC: Safety-Critical Profile Specification, version 1.0.1 (difference specification), Khronos Group, 2009.
  5. P. Cole, "OpenGL ES SC - Open Standard Embedded Graphics API for Safety Critical Applications," 24th Digital Avionics Systems Conference, 2005.
  6. M. Snyder, "Solving the Embedded OpenGL Puzzle-Making Standards, Tools, and APIs Work Together in Highly Embedded and Safety Critical Environments," 24th Digital Avionics Systems Conference, 2005.
  7. M. Beeby, "Aviation Quality COTS Software: Reality or Folly," 21st Digital Avionics Systems Conference, 2002.
  8. ALT Software, ALT software home page, http://www.altsoftware.com/.
  9. Presagis Inc., Presagis home page, http://www.presagis.com/.
  10. Quantum3D, Quantum3D home page, http://www.quantum3d.com/.
  11. Vincent Pervasive Media Technologies, Vincent 3D Rendering Library, http://www.vincent3d.com/.
  12. S. Hill, M. Robart and E. Tanguy, "Implementing OpenGL ES 1.1 over OpenGL ES 2.0," Digest of Technical Papers, IEEE International Conference on Consumer Electronics, pp.1-2, 2008.
  13. H. Lee and N. Baek, "Implementing OpenGL ES on OpenGL," Proc. of the 13th IEEE International Symposium on Consumer Electronics, pp.999-1003, 2009.
  14. 이환용, 백낙훈, "임베디드 시스템을 위한 OpenVG 구현," 멀티미디어학회논문지, 12권 3호, pp. 335-344, 2009.
  15. J. Leech, The OpenGL Graphics System: A Specification, version 1.3, OpenGL ARB, 2001.
  16. J. Leech, "Appendix F. ARB Extensions," The OpenGL Graphics System: A Specification, version 1.2.1, OpenGL ARB, 1999.
  17. M. Kilgard, OpenGL Programming for the X Window System, Addison-Wesley, 1996
  18. Khronos Group, OpenGL Safety Critical Profile, http://www.khronos.org/opengles/sc/.

피인용 문헌

  1. 임베디드 프로그램으로 재구성한 윈도우 기반 지하관망 모니터링 시스템의 구현 vol.14, pp.8, 2011, https://doi.org/10.9717/kmms.2011.14.8.1041