Journal of Leisure Studies (여가학연구)
- Volume 9 Issue 2
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- Pages.39-59
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- 2011
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- 2233-8179(pISSN)
Negotiation Strategy for Leisure Constraints in Highschool Students Participating in Club Activities
동아리 활동에 참여하는 고등학생의 여가제약 협상전략
- Suh, Kwang-Pil (Yonsei University) ;
- Lee, Chul Won (Yonsei University)
- Received : 2011.09.30
- Accepted : 2011.11.23
- Published : 2011.11.30
Abstract
The purpose of this study is to understand and investigate the process of making negotiation strategy to do leisure activity with overcoming leisure constraints which highschool students participating in their club activity meet. For this study, students who have at least one-year career for their club activity -more than two times a week and two hours at a time -were selected. Survey through in-depth interview, non-participating observation and field note were conducted. The results are as follow. Firstly, the fascination for club activity was the important factor for overcoming leisure constraints. Secondly, leisure constraints never let students stop doing their activity. Thirdly, the subjects of this study practiced negotiation strategies and came to have self-achievement and self-esteem, improving their relationships effectively. Finally, it was found out that they were creating their own club culture with continuous leisure constraints negotiation. The results of this study present the case and the method of continuous students' participation in their leisure and are able to help them to build up their positive leisure experiences.
본 연구의 목적은 동아리 활동에 참여하는 고등학생들이 여가활동 중에 부딪히게 되는 제약조건을 극복하며 활동을 지속하기 위해서 협상전략을 수립해나가는 과정을 이해하고 해석하는 것이다. 연구 참여자는 활동경력이 1년 이상, 주 2회 이상의 참여빈도, 그리고 1회당 2시간이상의 참여 강도를 보이는 학생으로 선정하였다. 이들을 대상으로 심층면담과 비참여 관찰 등의 질적 자료를 이용하여 여가 제약을 극복하는 과정에 대하여 분석한 결과 네 가지 결과가 도출되었다. 첫째, 동아리 활동이 갖는 매력은 여가 제약을 극복하게 하는 중요한 동기요인이 되었다. 둘째, 동아리 활동에서 여가 제약은 존재하지만 여가 활동을 멈추게 하지 못하였다. 셋째, 시간과 경비 확보 또는 대인관계 개선 등의 여가제약 협상전략이 적절하게 구사되면서 연구대상자들은 성취감과 자아존중감이 높아지고 있었다. 넷째, 여가제약협상이 지속적으로 이루어지는 가운데 연구대상자들은 그들의 고유한 동아리 문화를 만들어 간다는 것을 알 수 있었다. 이와 같은 연구 결과는 다양한 동아리 활동을 하고 있는 청소년들이 지속적으로 참여할 수 있는 사례와 방안을 제시하여 이들이 긍정적으로 여가 경험을 축적해 가는데 도움을 줄 수 있을 것으로 사료된다.