Abstract
When an event of target variable is rare, a widespread strategy is to build a model on the sample that disproportionally over-represents the events, that is over-sampled. Using the data over-sampled from the original data set, the predicted values would be biased; however, it can be easily corrected to represent the population. In this study, we investigate into the relationship between the proportion of rare event on a data-mart and the model performance using real world data of a Korean credit card company. Also, we use the methods for adjusting of posterior probability for over-sampled data of the offset method and the weighted method. Finally, we compare the performance of the methods using real data sets.
반응/미반응 목표변수를 갖는 모집단에서 관심 목표범주의 빈도가 극히 작을 경우, 즉 희귀할(rare) 경우, 모형 구축을 위한 데이터마트를 형성할 때 반응/미반응 범주 구성비는 구축된 모형의 성능에 영향을 준다. 본 연구는 이러한 점에 착안하여 반응/미반응 범주 구성비와 모형성능의 관련성을 모형평가 통계량에 기반하여 판단한다. 이로써 데이터마트 형성에 이상적인 반응/미반응 범주 구성비를 탐지하려는데 본 연구의 목적을 두고 있다. 또한 일반적으로 목표범주의 빈도가 희귀할 경우, 분할 표본추출에 의하여 희귀사건(rare event)을 과대표본추출(oversampling)하는 것이 일반적이며, 이로부터 기인하는 사후확률에 대한 편향을 조정하게 된다. 본 연구에서는 사후확률 조정방법으로 오프셋(offset) 방법과 가중치 방법(sampling weights)을 적용하고 이를 비교하였다.