Abstract
Recently, bridge construction technology has made great progress from development of high performance materials and new bridge types. However, most technology are based on methods of cast-in-place and material cost saving. The method of cast-in-place concrete causes environmental damages and costumer complaints. Especially, under bad weather conditions, the construction can not proceed. To overcome these disadvantages, new construction methods were developed to reduce construction time. These methods are called precast method. Most prefabricated methods have been applied to superstructure constructions of bridges, but very minutely applied to substructure constructions. The most important agendas on precast method are light weight and transportability of the precasted members, because very strict transporting specifications exist for road transportation of the precasted members. For example, the weight and length of coping members may be larger than the available transporting vehicles. Although column is constructed by precast method to save construction time, if coping member is constructed by cast-in-place method, then the column construction time reduction becomes meaningless. Therefore, in this study, a new precast coping member and a connecting system of column-coping member are proposed. The proposed method is verified by analyzing their ultimate performance through analysis and experimental study.
최근 프리캐스트 하부 구조에 대한 연구가 많이 이루어지고 있으며 국내 및 국외에서 현장 적용이 이루어지고 있는 실정이다. 그러나 프리캐스트 하부 구조의 경우 대부분 교각의 기둥 부분에 대한 연구에 매진하고 있으나, 프리캐스트 하부 구조를 완성하려면 코핑부 또한 사전 제작 및 현장 운반이 필요한데, 이를 위해서는 코핑부의 경량화를 이루어야 한다. 이렇듯 코핑부의 경량화를 위해서 코핑부 역시 기둥부와 같이 분절화하여 현장에서 조립하는 공법을 적용하여야 교량의 하부 구조 시스템이 완전하게 프리캐스트 하부 구조가 될 수 있을 것이다. 이 연구에서는 사전에 제안된 프리캐스트 교각에 맞는 프리캐스트 코핑부를 기존 연구자에 의하여 제시되어진 모델을 기반으로 한 수정 모델을 제안하였으며, 이를 해석 및 실험 연구를 통하여 거동 분석을 수행하여 그 성능을 분석하였다.