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The Influential Analysis for Customer Preference in the Perceived Quality of Hypermarket PB

대형마트 PB상품 품질지각이 고객선호도에 미치는 영향

  • 왕일웅 (사조산업(주) 경영기획실) ;
  • 강창동 (한국경제신문 편집국)
  • Received : 2011.03.11
  • Accepted : 2011.05.12
  • Published : 2011.05.31

Abstract

Despite the PB diffusion introduced as a strategic competitive factor from the change of a retailing business, the study of PB perceived quality in a customer aspect is poor. Therefore, this study led the influential factors to retailer attribute and product attribute through overall analysis. Also, the study found the influential attributes affecting the perceived quality and analysed the influential power linking to customer satisfaction and preference through the perceived quality. The examined results of the study have known that each attribute links to customer satisfaction via the only perceived quality. The strategic PB sales advantage should be achieved as giving customers the overall perceived quality, and has shown that it can increase the customer preference for PB.

본 유통업계의 변화에 따라 전략적 우위요소로 도입된 PB의 확산에 불구하고, 소비자의 PB 품질 지각 연구는 부족한 편이다. 이에 본 연구는 PB에 대한 지각된 품질의 영향 요인을 총체적으로 분석하여 유통업체 속성, 제품 속성으로 도출하였다. 또한 지각된 품질에 미치는 영향 속성을 찾고 지각된 품질을 통한 고객만족 및 선호도로 이어지는 영향력을 분석하였다. 본 연구 검정 결과 각 속성은 지각된 품질을 통해서만 고객만족으로 이어지는 것을 알 수 있었다. 연구를 통해 PB의 전략적 판매 우위는 소비자에게 총체적인 지각된 품질을 제공을 통하여 제시되어야 하며, PB에 대한 소비자의 선호도를 높일 수 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

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