DOI QR코드

DOI QR Code

Efficiency Improvement of Existing School Facilities to Improvement Project through the Enhancement of the Integrated

기존학교 시설개선사업의 통합적 추진을 통한 효율화 방안 -K-TEGS 평가기법을 통한-

  • 이상민 ((사)한국교육환경연구원 연구실) ;
  • 김성중 ((사)한국교육환경연구원 기획사무국) ;
  • 맹준호 ((사)한국교육환경연구원)
  • Received : 2011.02.28
  • Accepted : 2011.04.20
  • Published : 2011.04.30

Abstract

The importance of education and training facilities and education facilities on the relationship between effective as demonstrated in many studies can be very big. In this study, the status of existing school facilities improvement project is done individually, based on the systematic integration of the improvement project was to evaluate the feasibility. Furthermore, it was based on looking for ways to effectively pursue. Training School Facilities Improvement Program to be competitive, the country continued to be pursued systematically and very large scale as a whole must be a great national project. So much to promote efficient business environment, quality of education for children with detractors of the national budget to ensure efficient and most importantly in terms of economic investment that can be. In this study, the proposed K-TEGS existing school facilities, such as the development of techniques for the assessment based on this effort to promote an efficient business should be done on a continuous basis.

Keywords

References

  1. 한국교육환경연구원, 학교시설 안전관리 선진화 시스템 구축 연구, 경기도교육청, 2009
  2. 김규범, 노후 건물의 합리적 리모델링과 발전방안에 관한 연구, 경기대학교 대학원 석사논문, 2004
  3. 한국교육개발원, 교육환경개선사업 평가 및 향후 발전방향 모색에 관한 연구, 교육인적자원부, 2006
  4. 박영숙, 노후학교 개축에 따른 교육효과 분석, 한국교육개발원, 2010
  5. 국민권익위원회 제도개선기획담당관 자료(교육환경개선사업비 운영의 투명성 제고방안, 2009
  6. 박성준, 교육시설 기획 및 설계과정에 관한 건축 계획적 연구, 동의대학교 석사학위논문, 2006
  7. 김승제 외, 영국의 사용자 참여형 DQI 프로세스에 관한 연구, 한국교육시설학회지 제17권 제2호, 2010
  8. 송은아, 사용자 참여디자인의 적용 방법에 관한연구, 한국문화공간 건축학회논문집 제 25호, 2009