Making an Index of Mobile Telecommunications Service Quality - An Application to OECD Countries -

이동통신 통화품질의 지표화 - OECD 국가들을 중심으로 -

  • Received : 2011.04.11
  • Accepted : 2011.06.23
  • Published : 2011.06.30

Abstract

This paper attempts to develop an index of mobile telecommunications service quality through econometric analysis using data of the leading telco in each OECD country. CapEx of the operator was selected as a proxy variable to represent the quality of the service. To eliminate the part which is dependent on the population and size from CapEx, however, CapEx was regressed on population, area, 3G coverage, Herfindahl-Hirschman Index (HHI) of mobile market, EBITDA margin, and market share of the leading operator. Then, the part of CapEx, which was explained by size and population, was subtracted from CapEx, and the remaining part was regarded as the quality index of mobile telecommunications service. Comparisons among quality indexes of each country revealed that the service quality in Korea and Japan is better than that of France, UK and Germany.

이 논문에서는 OECD 주요국의 이동통신사업자 통계자료를 이용하여 이동통신 통화품질을 지표화하고자 하였다. 먼저 각국의 이동통신 1위 사업자의 최근 5년간의 자본지출(CapEx) 합계를 통화품질을 나타내는 대리변수로 설정하였다. 이 CapEx를 피설명변수로 하고 인구, 면적, 3G 커버리지, 이동통신시장의 허핀달-허쉬만 지수(HHI), 사업자평균 EBITDA 마진율, 1위사업자의 매출액점유율을 설명변수로 하여 회귀분석을 수행하였다. 이 회귀분석에서 CapEx 중 인구와 면적에 의해 설명되지 않는 부분을 통화품질지표로 간주하였다. 이렇게 구한 각국의 통화품질지표를 비교한 결과, 한국과 일본의 통화품질이 프랑스, 영국, 독일에 비해 높을 것이라는 점을 유추할 수 있었다.

Keywords