DOI QR코드

DOI QR Code

A Simulation Framework of Multi-Agent Based Small Engagement Using Cougaar Architecture

Cougaar Architecture 활용 다중 에이전트 기반 소규모 교전 시뮬레이션 Framework

  • 함원경 (아주대학교 산업공학과) ;
  • 정용호 (아주대학교 산업공학과) ;
  • 박상철 (아주대학교 산업정보시스템공학부)
  • Received : 2011.06.27
  • Accepted : 2011.09.28
  • Published : 2011.09.30

Abstract

M&S in the field of national defense is a battle system has been highly spotlighted for obtaining weapon systems, analyzing and experimentation of battle effects to reduce costs, time, and risks. It is classified as Campaign, Mission, Engagement, and Engineering levels by detail of description. In engagements, many situations on the battle field which are really unpredictable are required to be considered on the view of diverse tactics. Thus, engagement simulation is in demand to use for forecasting real-world battle situations by inserting various components which consists of real engaging situations into virtual local battle field. While developing the engagement simulation, adopting the concept of agent-based simulation gives it benefits which are improved autonomy, composability, and reusability of entities. It means reducing the time, cost and effort to develop the simulations. This paper concentrates on the framework of multi-agent based engagement simulation using Cougaar Architecture.

국방 분야에서의 M&S는 무기 체계 획득 및 개발에 투입되는 비용, 시간, 노력 및 위험을 감소하기 위한 전투 효과 실험 등에 사용되며 그 중요성이 높아지고 있다. 국방 M&S에서 시뮬레이션 모델은 묘사수준에 따라 전구급, 임무급, 교전급, 공학급 모델로 분류할 수 있는데, 그 중 교전급 모델은 다양한 자원들을 가상의 전장환경에 투입하여 시뮬레이션을 수행하며, 이것을 통하여 사용자들이 예측 불가능한 국지 전장에서의 많은 상황들에 대하여 다각적인 시야로 전술을 고려할 수 있게 하는 역할을 한다. 이런 교전급 시뮬레이션을 개발할 때, 에이전트 기반 시뮬레이션 개념을 도입하면 개체의 향상된 자율성, 조합성 및 재사용성을 가질 수 있다. 그것은 시뮬레이션 모델의 개발에 소요되는 시간, 비용 및 노력을 절감할 수 있음을 의미한다. 본 논문은 쿠가 아키텍처를 활용하여 다중 에이전트 기반의 교전급 시뮬레이션 프레임워크를 설계하는데 그 목적을 둔다.

Keywords

References

  1. 박세연, 신하용, 이태식, 최봉완(2010), "에이전트 기반의 NCW 전투모델링 시스템 설계", 한국시뮬레이션학회 논문지, 19(4), pp. 271-280.
  2. 정찬호, 유용준, 류한얼, 이장세, 김재익, 지승도(2009), "계층구조적 다중에이전트를 이용한 다대다 함정전투 M&S 시스템", 한국시뮬레이션학회 논문지, 18(4), pp. 117-125.
  3. 지승도, 유용준, 정찬호, 이장세, 김재익(2008), "에이전트 기반의 인간 미개입형 함정전투 M&S 시스템 설계 및 서해교전 사례연구", 한국시뮬레이션학회 논문지, 17(2), pp. 49-61.
  4. 차진섭(2007), "국방 M&S의 활용", 정보과학회지, 25(11), pp. 102-108.
  5. 최상영(2010), 국방 모델링 및 시뮬레이션 총론, 북코리아. pp. 10-25.
  6. Aaron, H. (2004), "Cougaar: A Scalable Distributed Multiagent Architecture", 2004 IEEE SMC, Hague.
  7. Babilot. M. (2005), "Comparison of a Distributed Operations Force to a Traditional Force in Urban Combat", The Master's Thesis of Navl Postgraduate School, September, 2005.
  8. BBN, "Cougaar Architecture Document", A BBN Technologies Document.
  9. Cougaar (2011), General Documentation of Cougaar Agent Architecture, http://cougaar.org/twiki/bin/ view/Main/GeneralDocumentation
  10. Daniel, C., Antony, R. and Jeffery, B. (2004), "A Cougaar- Based Logistics Modeling Tool for Highly Adaptable Military Organizations", Open Cougaar 04 paper.
  11. Ibrahim CIL, Murat MALA (2009), "MABSIM: A Multi Agent Based Simulation Model of Military Unit Combat", proc. of IEEE ICADIWT2009, London, ISBN 978-1-4244-4457-1, pp. 731-736.
  12. Ilachinsk, A. (2004), "Artificial War: Multiagent-based Simulation of Combat", World Scientific Publishing Co. Pte. Ltd.
  13. John, F. K., Robert, R. L., Stephen, E. M. and James, E. C. (2000), "An Architecture for Simulation Based Acquistion", Johns hopkins APL Technical Digest, vol. 21, no. 3, pp. 348-358.
  14. KESEM, "BattleModel:Supporting Capability Lifecycle Decisions", Richmond, Austrailia: KESEM International, 2004.
  15. Mark Barger (2004), "Introduction to Cougaar Programming", DARPA.
  16. Park Sang C., Kwon Yongjin, Seong Kilyeong, Pyun Jaijeong (2010), "Simulation framework for small scale engagement", Computer&Industrial Engineering, 59, pp. 463-472.
  17. Thomas, M. C., Thomas, W. L. and Susan, M. S. (2004), "Military applications of agent-based simulations", Proceedings of the 2004 winter simulation conference.
  18. Todd Wright (2007), "Cougaar Overview", BBN.
  19. Wikipedia (2011), Agent-based Model, http://en.wikipedia.org/wiki/Agent-based_model

Cited by

  1. A Study on Agent based Simulation System Architecture for the Engagement of Ground Weapon Systems vol.21, pp.4, 2012, https://doi.org/10.9709/JKSS.2012.21.4.081