한의과 대학 직업윤리 교육 현황을 통해 바라본 의료인 윤리교육 방법론 연구

Study on Bioethical Education of Oriental Medical Doctor, Based on Vocational Ethics of Medical Personnel

  • 김대환 (대전대학교 한의과대학 생리학교실) ;
  • 김병수 (대전대학교 한의과대학 생리학교실) ;
  • 강정수 (대전대학교 한의과대학 생리학교실)
  • Kim, Dae-Hwan (Department of Physiology, College of Oriental Medicine, Daejeon University) ;
  • Kim, Byung-Soo (Department of Physiology, College of Oriental Medicine, Daejeon University) ;
  • Kang, Jung-Soo (Department of Physiology, College of Oriental Medicine, Daejeon University)
  • 투고 : 2011.01.18
  • 심사 : 2011.02.08
  • 발행 : 2011.02.20

초록

The medical profession has the problem of lack of bioethics, due to the expansion of capitalism and mannerism after modernization. Therefore, the need of education of bioethics is increasing, however, the cramming system of education is insufficient for promoting personal morals. So the author studied ancient and present bioethics and searched for the cause of current bioethics absence and the method of overcoming it. Especially, studying the vocational features of oriental medical doctor as profession and the problems of education of bioethics in oriental medical college, the author searched for the directions of educations of bioethics. The conclusions are as follows. The current medical profession have ethical problems because of social moral hazard, evils of capitalism, change of doctor-patient relationship due to expansion of consumerism, limitation of autonomy due to commercialize of hospitals, decrease of knowledge monopolism of professionals, moral indifference and frailty, and a missdeed preference. The education of bioethics needs "Rest's 4 components" but the current education of bioethics in oriental medicine college lacks of time and is composed of the cramming system of education. So it needs various types of education system. Morals are subjective and discretionary personal character. Therefore, informational education is insufficient for enhancing morals and complex education for various personal attainments (various social indirect experience, philosophical speculation, mental serenity) is needed. It has to be done on the basis of educational method by experience not lecture, long term expectation, and basic understanding of bioethics.

키워드

참고문헌

  1. 반덕진. 히포크라테스 선서, 서울, (주) 사이언스북스, 2006.
  2. 강병수. 전통한의학의 뿌리를 찾아서, 임상과 교육40년/마음수련방법, 서울, 동국대학교 출판부, 2002.
  3. 반덕진. 바람직한 의사상에 관한 醫史學的 고찰, 논문집 제17집 인문사회과학편, 전주, 우석대학교, 1995.
  4. 김기홍. 다학문적 차원에서 직업윤리 교육의 가능성에 대한 논고, 교육의 이론과 실천 연구(구 한독 교육학 연구) vol. 7 no. 2, 한독 교육 학회, 2002.
  5. 김옥주. 의과대학 윤리 교육의 현황과 개선점, 통합연구 16권 1호 통권40호 통합연구학회, 2003.
  6. 홍성훈. 의료윤리 교육 프로그램의 개발 연구 : 의과대학생의 도덕 판단력, 민감성, 행동선택을 중심으로, 서울대학교 대학원 교육학과 학위논문(박사), 서울, 서울대학교 대학원, 2000.
  7. 송진욱.: 한의사의 전문 직업성 연구, 서울, 서울대학교 인구의학연구소, 1994.
  8. 김정선. 의과대학생들의 전문 직업성 및 사회에 대한 인식 : 의학교육 개선 방안을 위한 연구, 보건사회학 제11집, 한국보건사회학회, 2002.
  9. 김기홍. 다학문적 차원에서 직업윤리 교육의 가능성에 대한 논고, 교육의 이론과 실천 연구(구 한독 교육학 연구) vol.7 no.2, 한독 교육 학회, 2002.
  10. Pellegrino ED and Thomasma DC. The Virtues in Medical Practice, 1993.
  11. 전국 한의과대학 학장협의회. 한의과대학교육현황 제3집(2005-2006년).
  12. 박종연. 한국 의사의 전문 직업성 추이-의사에 대한 사회적 인식 및 태도 변화를 중심으로-, 한국 사회학 제27집 겨울호, 한국사회학회, 1993.
  13. 이상철. 한국 전문직 직업윤리의 위기와 극복, 국민윤리연구 제45호, 한국국민윤리 학회, 서울, 2000.