초록
본 논문에서는 비정형 궤도를 따라 이동하며 통신하는 비행체들 간의 데이터 전송 신뢰성을 보장하기 위해 컨볼루션 코드를 연접한 연접 단일 안테나 다이버시티 시스템을 제안하고 이 시스템의 성능을 분석하였다. 제안한 시스템은 단일 안테나를 사용하면서도 다이버시티 이득을 얻을 수 있고 컨볼루션 코드를 연접하였기 때문에 부호화 이득 또한 동시에 얻을 수 있다. 제안한 시스템의 비트 오율 성능(BER: bit error rate)을 시뮬레이션하여 컨볼루션 코드와 비교한 결과 BER $10^{-4}$에서 약 9.5dB 우수하였고, 최대 다이버시티 이득을 갖는 시공간 블록코드와 비교한 결과 BER $10^{-3}$에서 약 14dB 우수함을 확인 하였다. 마지막으로 부호화 이득과 다이버시티 이득을 동시에 갖는 시공간 트렐리스 코드와 그 성능을 비교하였을 때 $10^{-5}$의 BER에서 약 4dB 우수하였다. 따라서 비정형 궤도를 따라 이동하며 통신하는 비행형 에어노드간의 신뢰성 있는 통신을 위해서는 연접 단일 안테나 다이버시티 시스템의 적용이 필요하다.
In this paper, we propose a concatenated single antenna diversity system to assure the data transmission reliability between flight type air nodes which move according to their atypical orbit, then analyze its performance. The proposed system achieve a diversity gain using single antenna and a coding gain from convolutional code simultaneously. Simulation result about the bit error rate(BER) of the proposed system shows that its BER performance is about 9.5dB greater than convolutional code at $10^{-4}$ and about 14dB greater than space time block code at $10^{-3}$ which has a full diversity gain. In addition, compared with space time trellis code with diversity gain and coding gain, the proposed system shows the better 4dB at a BER of $10^{-5}$. Therefore, it is necessary that concatenated single antenna diversity should be adopted to the reliable data transmission of flight type air nodes.