DOI QR코드

DOI QR Code

항공사 콜센터 상담원의 감정노동과 사회적 지원이 소진에 미치는 영향 연구

A Study on the Influence of Emotional Labor and Social Support on Airline Call Center Agent Burnout

  • 권미경 (경기대학교 관광전문대학원) ;
  • 윤선영 (경기대학교 이벤트학과)
  • 투고 : 2011.08.17
  • 심사 : 2011.10.30
  • 발행 : 2011.10.31

초록

본 연구는 서비스 산업 종사자 중 주로 대면(face-to-face) 서비스 종사자를 대상으로 감정노동에 관하여 연구된 논문이 주를 이루었던 기존의 연구와 달리 고객과의 접점 부서 중 가장 일선에서 근무하고 있는 음성(voice-to-voice) 서비스 종사자인 항공사 콜센터 상담원을 대상으로 그들의 감정노동이 소진에 미치는 영향 관계를 파악하고, 그 과정에서 사회적 지원이 어떠한 매개역할을 수행하고 있는지 연구하였다. 연구 결과, 감정노동은 소진에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 감정노동과 소진과의 관계에서 사회적 지원 중 상사의 지원이 매개효과가 있는 것으로 확인되어 효율적인 인적요소 쇄신의 방향 제시 및 항공사 콜센터의 경쟁력 제고를 위한 이론적 근거를 마련하였다.

In the subject experiment of this paper, contrary to the existing thesis about the emotional labor of people in the face-to-face service industry, I have chosen call center agents as they are primary first point of contact with customers in the airline industry. The main purpose of this experiment is to understand the relationship in between workplace burnout and emotional labor. In this study, I have investigated the following concepts; the effect of mediation on emotional labor, the different levels of emotional labor, and recommendations for improvement of competitive power to the call center agent as a member of the organization. The main results of experiment are as follows. First, the emotional labor given by the airline call center agents affects the rate of burnout. Second, support from workplace superiors showed that mediation had an effect on the relationship between emotional labor and burnout, however support from co-workers had no effect whatsoever. It is hope that this paper would supply information to give a competitive edge for airline call centers and their agents.

키워드

참고문헌

  1. 김민주, "호텔종사원의 감정노동이 직무관련 태도에 미치는 영향", 관광학연구, 제21권, 제2호, pp. 129-132, 1998.
  2. 김민주, "감정노동의 결과에 대한 한국과 미국의 비교연구; 호텔종업원의 감정노동과 직무스트레스와의 관계를 중심으로", 한국호텔경영학회, 제15권, 제1호, pp. 35-37, 2006.
  3. 김우진, "감정적 부조화가 직무만족과 정신적 고갈에 미치는 영향", 서강대학교 석사학위논문, 1999.
  4. 김희웅, "안녕하십니까, 고객님?", 시사매거진2580, (주)문화방송광학연구, 2009.
  5. 문숙자, "정규직과 비정규직 간호사의 직무만족도, 조직몰입, 임파워먼트, 자율성 및 소진 비교", 경희대학교 석사학위논문, 2007.
  6. 박동수, 전명구, 정성한, "감성노동의 개념화 선행요인", 한국인사관리학회, 제29권, 제4호, pp. 133-167, 2005.
  7. 박미영, "외식산업 종사자의 감정노동이 수행전략과 소진에 미치는 영향", 경기대학교 석사학위논문, 2008.
  8. 박봉규, "조직구성원의 감정노동과 직무태도간의 관계에 조직지원과 자기유능감이 미치는 조절효과", 한국인적자원관리학회, 제15권, 제1호, pp. 69-85, 2008.
  9. 박은정, "사회복지 전담 공무원의 직무환경과 소진현상에 관한 연구", 가톨릭대학교 석사학위논문, 2001.
  10. 박정희, 이은희, "청소년의 자아정체성, 불안/우울 및 강박증과 진로 미결정; 자기통제력과 사회적 지원의 매개역할", 한국심리학회, 제21권, 제1호, pp. 103-123, 2008.
  11. 박종태, "콜센터 성과관리 및 이직관리에 대한 essay", 경희대학교 석사학위논문, 2007.
  12. 안준수, "서비스 상호작용 유형에 따른 감정노동 차원에 관한 연구", 경기대학교 박사학위논문, 2003.
  13. 윤선영, "항공사 텔레마케터의 직무스트레스가 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구", 한국항행학회회, 제15권, 제1호, pp .2, 2011.
  14. 윤시내, "콜센터의 직무환경, 감정노동, 소진 및 고객지향성의 관계", 경기대학교 석사학위논문, 2004.
  15. 윤하나, 탁진국, "주관적 경력성공에 영향을 미치는 요인에 관한 연구; 성별차이의 조절효과 중심으로", 한국심리학회, 제19권, 제3호, pp. 325-347, 2006.
  16. 이수연, "콜센터 상담원의 감정노동과 감정소진 및 이직의도에 관한 연구", 호서대학교 박사학위논문, 2008.
  17. 이랑, 김완석, 신강형, "직무탈진과 직무열의의 요구; 자원모델에서 정서노동 전략의 역할-콜센터 상담원을 대상으로", 한국심리학회, 제19권, 제4호, pp. 573-576, 2006.
  18. 이유라, "호텔종사원의 감정노동이 소진과 직무만족에 미치는 영향 연구", 제주대학교 석사학위논문, 2007.
  19. 장지숙, "전문도서관 사서의 소진경험에 관한 연구", 이화여자대학교 석사학위논문, 1994.
  20. 조정란, "콜센터 성과향상을 위한 Call Monitoring에 관한 연구", 콜센터기술경영저널, 11호, pp. 68-78, 2007.
  21. (주)그린텔/(주)그린CS컨설팅, "콜센터 운영 실무노하우와 활용사례", 2010.
  22. 최중권, "직무스트레스, 직무만족, 사회적 지원의 관계; 제약회사의 조직구성원을 중심으로", 홍익대학교 석사학위논문, 2001.
  23. 홍승일, "사회적지원 인식이 교육훈련 전이에 미치는 영향에 관한 연구", 서강대학교 석사학위논문, 2008.
  24. 허지훈, "조직특성, 감정노동, 종업원 직무태도간의 관계 연구", 홍익대학교 석사학위논문, 2000.
  25. Contact Journal, 2007.
  26. Rose, P(한국콜센터산업정보연구소 역), "왜 우리는 콜센터로 전화하게 되나?", 콜센터기술경영저널 5호, 2005.
  27. Ashforth, B. E. & Humphrey, R. H. "Emotional labor in service roles; The influence of identity", Academy of Management Review, vol. 19, no. 1, pp. 88-115, 1993.
  28. Beehr, T. A. "The Role of Social Support in Coping with Organizational Stress", Behavior and Human Decision Process, vol. 63, pp. 223-246, 1985.
  29. Blau, G. "An Empirical Investigation of Job Stress, Social Support, Service Length, and Job Strain", Organizational Behavior and Human performance, vol. 27, pp. 279-301, 1981. https://doi.org/10.1016/0030-5073(81)90050-7
  30. Brotheridge, C. & Lee, R. T. "Development and validation of the emotional labor scale", Journal of Occupational and Organizationa Psychology, vol. 76, pp. 365-379, 2003. https://doi.org/10.1348/096317903769647229
  31. Cherniss, C. "Professional burnout in human service organizations", Praeger, 1980.
  32. Cobb, S. "Social support as a moderator of life stress", Psychosomatic Medicine, vol. 38, pp. 300- 314, 1976.
  33. Codes, C. L. & Dougherty, T. W. "A review and integration of research on job burout", Academy of Management Review, vol. 18, no. 4, pp. 621-656, 1993.
  34. Cohen, S. & Wills, T. A. "Stress, Social Support, and the Buffering Hypothesis", Psychological Bulletin, vol. 98, pp. 320-357, 1985.
  35. Dean, A., Kolody, B. & Wood, P. "Effect of social support from various sources on deporession in elderly persons", Journal of Health and Social Behavior, vol. 31, pp. 403-417, 1990.
  36. Deery, S., Iverson, R. & Wallsh, J. "Work Relationships In Telephone Call Centers; Understanding Emotional Exhaustion and Employee Withdrawal", Journal of Management Studies, vol. 39, no. 4, 2002.
  37. Dormann, C., Zapf, D. & Isic, A. "Emotional requirements at work and their consequences for call- center job", Work and Organizational Psychology, 2002.
  38. Fisher, C. D. & Gitelson, R. A. "A Meta-analysis of the Correlates of Role Conflict and Ambiguity", Journal of Applied Psychology, vol. 68, pp. 320- 333, 1983.
  39. Glomb, T. M. & Tews, M. J. "Emotional Labor; a conceptualization and scale development", Journal of Vocational Behavior, vol. 64, pp. 1-23, 2004. https://doi.org/10.1016/S0001-8791(03)00038-1
  40. Grandey, A. A. "Emotional Regulation in the Work place; A New Way to Conceptualize Emotional Labor", Journal of Occupational Health Psychology, vol. 5, no. 1, pp. 95-110, 2000.
  41. Hochschild, A. R. "Emotion Work, Feeling Rules, and Social structure", American Journal of Socialogy, 1979. https://doi.org/10.1086/227049
  42. Hochschild, A. R. "The managed heart; Commercialization of Human Feeling", University of California Press, 1983.
  43. House, J. S. "Work Stress and Social Support, Deading", Addison-Wesley, 1981.
  44. Ito, J. K. & Brotheridge, C. M. "Resources, coping strategies, and emotional exhaustion; a conservation of resources perspective", Journal of Vacational Behavior, vol. 63, pp. 490-509, 2005.
  45. Karasek, R. A. & Theorell, T. "Health Work; Stress, Productivity, and the Reconstruction of Working Life", New York; Basic Books, 1990.
  46. Koeske, G. F., Kirk, S. A. & Koeske, R. D. "Coping with job stress; Which strategies work best?", Journal of Occupational and Organizational Psychology, vol. 66, no. 4, pp. 319-335, 1993. https://doi.org/10.1111/j.2044-8325.1993.tb00542.x
  47. Krnml, S. M. & Gedde, D. "Exploring the dimensions of emotional labor; the Heart of Hochschild's work", Management Communication Quarterly, vol. 14, pp. 8-19, 2000. https://doi.org/10.1177/0893318900141002
  48. LaRocco, J. M., House, J. S. & French, J. R. "Social support, occupation stress, and health", Journal of Health and social Behavior, vol. 21, pp. 202-218, 1980. https://doi.org/10.2307/2136616
  49. Maslach, C. "Burn-out", Human Behavior, vol. 5, pp. 16-22, 1976.
  50. Maslach, C. "Burn-out; The Cost of Caring", Englewood Cliffs, NY: Prentice-Hall, 1982.
  51. Maslach, C. "Unerstanding burnount; Definitional issues in analyzing a complex phenomenon", Beverly HIlls, CA: Sagel 1993.
  52. Morris, J. A. & Feldman, D. C. "The Dimensions, Antecedents, and Consequences of Emotional Labor", Academy of Management Review, vol. 21, 1996.
  53. Payne, R. L. "A Longitudinal Study of Psychological Well-being of Unemployed Men and the Mediation Effect of Neuroticism", Human Relations, vol. 6, 1988.
  54. Perman, B. & Hartman, E. "Burnout; Summary and future research", Human Relations, pp. 293, 1982.
  55. Thoits, P. A. "Life Stress, Social Support, and Psychological Vulnerability; Epidemiological Consideration", Journal of Community Psychology vol. 10, pp. 341-362, 1982.
  56. Thomas, A. & Douglas, G. "The contribution of burnout to work performance", Journal of Organizational Behavior, vol. 18, pp. 493, 1982.
  57. Wharton, A. S. & Erickson, R. J. "Managing emotion on the job and at home; understanding the consequences of multiple emotional roles", Academy of management Reviews, vol. 18, pp. 457-486, 1993.

피인용 문헌

  1. Correlations Among the Emotional Labor, Job Burnout and Customer Orientation of Taekwondo Instructors vol.24, pp.4, 2011, https://doi.org/10.24985/kjss.2013.24.4.757