DOI QR코드

DOI QR Code

The Implementation of Interconnection Modeling between Learning Management System(LMS)

학습관리시스템(LMS)간 상호 연동 모델 구현

  • 남윤성 (강원대학교 컴퓨터과학과) ;
  • 양동일 (한림성심대학 인터넷비즈니스과) ;
  • 최형진 (강원대학교 컴퓨터과학과)
  • Received : 2011.07.12
  • Accepted : 2011.08.30
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The educational exchange through e-learning is working very well in such case as develop e-learning, development of various learning tools, cooperative practical use of e-learning contents, etc. However because there were no considerations of LMS(Learning Management System) interconnection when each systems were developed, the exchange through e-learning is starting to raise a problem. Hence in this thesis, this paper presents designed model about efficient LMS interconnection through analysis case of exchange through e-learning and deduce problem. In the first place essential part for is defied study such as lecture establishment data, lecture data, user data, class data, student learning tracking to interconnection data, then constituted data interconnection table used view by data interconnection process. By experiment result, the accessibility between students and professors was more convenience, and decreased work process by less data exchange. Henceforth there are researches in development of various essential parts for study, considered security of LMS interconnection.

이러닝의 발전과 더불어 다양한 학습도구의 개발 및 이러닝 콘텐츠의 공동 활용 등 이러닝을 통한 교류가 활발하게 이루어지고 있다. 또한 이러닝 교류는 학습자 정보교환 중심의 교류, 교수자 정보교환 중심의 교류 등 여러 가지가 있다. 그러므로 각각 LMS의 상호 연동을 고려하지 않고 개발되었기 때문에 이러닝 교류시 문제점이 나타나게 되었다. 이 문제점을 해결하기 위하여 본 논문에서는 우선 먼저 학습에 가장 필요로 하는 학습요소들 즉, 과목정보, 강의정보, 사용자정보, 수강신청정보, 학습이력정보를 연동데이터로 정의하였으며, 가상의 테이블인 뷰를 이용하여 데이터 연동 테이블을 구성하여 이러닝간 운영관리를 위한 LMS 연동 모델 구현한다. 향후에는 다양한 학습요소에 대한 연동과 세션처리, 보안을 고려한 LMS 연동이 연구과제로 남아있다.

Keywords

References

  1. 한국U러닝연합회, 2007-2008 이러닝백서, 지식경제부, 한국전자거래진흥원, 한국U러닝 연합회, 2009
  2. 원격교육연수원의 솔루션(학습관리시스템) 기능 분석, 한국교육학술정보원, 연구보고 KR 2007-3. 2007.
  3. 정성무외 "학습도구 상호 운용성(Learning Tools Interroperability) 표준화 동향 및 적용 모형 연구, 한국교육학술정보원, 연구보고 KR 2008-8. 2008.
  4. 임병노, 임정훈, 김희배, 박인우. 이러닝을 통한 대학교육 경쟁력 강화 방안 연구. 연구보고 KR 2006-24, 한국교육학술정보원. 2005
  5. 강이철, 박기용, "e-learing 환경에서 학습효과 제고를 위한 정보구조화 방략", 디지털시대의 이러닝 활용, 한국교육공학회, 2005.
  6. 정성무외, 국가 e-러닝 품질관리센터 운영을 위한 e-러닝 품질관리 가이드라인. 한국교육학술정보원 연구보고 RR 20006-1. 2006.
  7. 남윤성, "대학간 이러닝 운영관리를 위한 LMS 연동 모형의 구현", "강원대학교 박사학위 논문", 2009. 6.
  8. 허계범, 김영규, 양동일, "객체지향 환경에서 소프트웨어 생산성 향상을 위한 프레임워크 모델 연구",한국항행학회, 제14권 제6호, 2010. 12.
  9. 허계범, 김영규, 양동일, "UML기반의 요구사항 추적 매트릭스 설계",한국항행학회, 제15권 제3호, 2011. 6.

Cited by

  1. 모바일 환경에서 효과적인 사용자 인터페이스를 이용한 LMS에 관한 연구 vol.16, pp.1, 2011, https://doi.org/10.12673/jkoni.2012.16.1.076