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The Risk Analysis for the Rail Transport of Explosives

폭약류의 철도수송에 따른 리스크 평가

  • Lee, Jae-Hean (Dept. of Safety Engineering, Seoul National University of Technology) ;
  • Song, Dong-Woo (Dept. of Safety Engineering, Seoul National University of Technology) ;
  • Lee, Su-Kyung (Dept. of Safety Engineering, Seoul National University of Technology)
  • 이재헌 (서울과학기술대학교 에너지환경대학원 에너지안전공학과) ;
  • 송동우 (서울과학기술대학교 에너지환경대학원 에너지안전공학과) ;
  • 이수경 (서울과학기술대학교 에너지환경대학원 에너지안전공학과)
  • Received : 2010.01.05
  • Accepted : 2011.03.21
  • Published : 2011.04.30

Abstract

This study presented quantitative risk analysis in case of transporting explosive materials by railway. Accident types were classified into accidents of in station and in transit. And the study presented an initial value of accident frequency through derailment accident and crushing one according to each type, and drew the results of accident frequency through event tree analysis. Damage impact evaluation used TNT equivalent method and probit analysis method. As the result of risk evaluation, railway transportation of explosive materials passing through areas which are high in population density is appeared to be able to cause a large number of personnel injury when occurring accidents. Specially, the accident of explosive transportation combined with petroleum was forecasted as easily resulting in large explosive accident. Consequently, there is a necessity to reduce consequences by decreasing passage through areas where are high in population density, and take measures for lessening the risks in case of transporting dangerous explosive materials.

이 논문은 철도를 이용한 폭약류의 운송 시 사고위험을 정량적으로 제시하였다. 사고유형은 역내에서의 사고와 수송 중의 사고로 분류하였다. 그리고 각각의 유형에 따라 열차의 탈선사고와 충돌사고의 빈도를 통해 사고빈도의 초기 값을 제시하였으며 ETA(Event Tree Analysis)를 통하여 사고빈도의 결과를 도출하였다. 피해영향평가는 TNT Equivalent method과 Probit analysis method를 이용하였다. 리스크 평가 결과 인구밀도가 높은 지역을 통과하는 폭약류의 철도운송은 사고발생시 높은 인명피해를 야기 시킬 수 있는 것으로 나타났다. 특히 유류와 복합된 사고의 경우 대형 폭발사고로 이어질 리스크를 가진 것으로 예측되었다. 결론적으로 폭약류의 위험물 수송 시 인구밀도가 높아 피해영향이 높은 지역의 경유를 줄이고 또한 리스크를 경감시킬 수 있는 대책을 강구해 위험요소와 사고빈도를 줄 일 필요성이 있을 것이다.

Keywords

References

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  2. AIChE/CCPS Guidelines for Chemical Transportation Risk Analysis, 1995.
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