초록
국내 건설산업에서 CM(건설사업관리)시장은 빠른 성장을 하고 있으나, 타 산업분야와 비교하여 CM시장의 경기 동향을 분석할 수 있는 체계는 마련되어 있지 않다. 본 연구의 목적은 경기 동향 분석 방법의 하나로 다양한 산업 분야에서 널리 활용되고 있는 기업경기실사지수(BSI)의 개념을 바탕으로 전차(前次) 연구에서 개발된 CM기업경기실사지수(CMBSI)를 활용하여 2010년 3분기 시점의 CM시장 경기 동향을 조사하고 주요 특징을 분석하는데 있다. CMBSI는 주(主) 지표인 종합CM 경기를 의미하며 추가적으로 채산성, 자금사정, 수주규모, 매출규모, 고용수요의 5개 보조지표도 채택하였다. CMBSI를 이용하여 CM시장의 경기 동향을 파악하는 것은 기업관점에서는 경영 전략 수립, 산업관점에서는 경기 동향 이해, 정부의 CM정책 수립 등에 기초자료로 활용될 수 있다는 측면에서 중요한 의의를 지닌다.
Although the CM(construction management) market in Korea has shown rapid growth, unlike other market sectors, there has been lack of a system by which the economy trend of the CM market can be analyzed. The objective of the paper is to analyse and identify key characteristics of the CM market as of the third quarter of 2010 by using the CMBSI(Construction Management Business Survey Index) which was proposed in the previous study. In the paper, the CMBSI is used as the main index along with other five supplementary indices. The use of the CMBSI can contribute to enhancing the understanding of CM market situation and prospect, and also to providing information for CM policy and regulations.