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A Study on Cheating Patterns in Online FPS Games and their Countermeasures : By the Case of Point Blank in Indonesia

온라인 FPS 게임의 치팅 유형과 대응 방안에 관한 연구 : 인도네시아 포인트 블랭크 사례를 중심으로

  • Im, Sung-Jin (Course for Industrial Technology(Digital Entertainment) Graduate School of Industrial Technology & Management Korea Polytechnic University) ;
  • Lee, Dae-Hyun (Course for Industrial Technology(Digital Entertainment) Graduate School of Industrial Technology & Management Korea Polytechnic University)
  • 임성진 (한국산업기술대학교 산업경영대학원 디지털엔터테인먼트학과) ;
  • 이대현 (한국산업기술대학교 산업경영대학원 디지털엔터테인먼트학과)
  • Received : 2011.02.09
  • Accepted : 2011.03.07
  • Published : 2011.04.20

Abstract

Hacking tools are evolving along the growth of on-line game industry. Those tools allow users with no programming knowledge to hack the game, which causes a lot of problems in on-line game services. Specifically, FPS games based on peer-to-peer networks are vulnerable to hacks. This paper analyzes cheating patterns by the case of Point Blank in Indonesia and prioritize countermeasures, which helps game companies handle hacks efficiently.

온라인 게임 산업의 성장과 함께 해킹 툴의 사용은 날로 증가하고 있다. 해킹 툴은 프로그래밍 지식이 없는 유저들이 해킹과 동일한 기능을 사용할 수 있도록 해주기 때문에 온라인 게임서비스에 있어 많은 문제점을 야기한다. 특히, P2P 네트워크 기반의 FPS 게임은 해킹에 대한 취약성을 가지고 있다. 본 논문은 인도네시아 Point Blank의 사례를 통해 FPS 게임의 치팅 유형을 분석하고, 게임 업체들이 해킹에 대한 효과적인 대처 능력을 갖출 수 있도록 대응방안의 우선순위를 제시하였다.

Keywords

References

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