DOI QR코드

DOI QR Code

Developing Web-based Virtual Geological Field Trip by Using Flash Panorama and Exploring the Ways of Utilization: A Case of Jeju Island in Korea

플래시 파노라마를 활용한 웹-기반 가상야외지질답사 개발 및 활용 방안 탐색: 제주도 화산 지형을 중심으로

  • Kim, Gun-Woo (Division of Science Education, Kangwon National University) ;
  • Lee, Ki-Young (Division of Science Education, Kangwon National University)
  • 김건우 (강원대학교 과학교육학부) ;
  • 이기영 (강원대학교 과학교육학부)
  • Received : 2011.02.10
  • Accepted : 2011.04.08
  • Published : 2011.04.29

Abstract

In school science class, actual geological field trips tend to be restricted due to a number of problems including travel distance, cost, safety, and so on. Therefore, alternative way should be sought to provide students with the benefits of actual field trip. The purpose of this study is to develop web-based virtual field trip (VFT) about Jeju island in Korea by using flash panorama, and to explore a variety of ways to utilize the VFT. The characteristics of Jeju VFT are as follows: it provides virtual space for secondary school students to learn about volcanic topography and geology; students can access contents in a non-sequential order by virtue of web-based system, and students can control learning pace according to their ability; it is possible to investigate the same field site repeatedly, not limited by time and space; it presents differentiated worksheets for different school grade; it provides diverse complementary web contents, e. g., closeup features, thin sections, inquiry questions, and explanations of outcrops. We proposed several ways with instructional models to utilize Jeju VFT in science class and extra-school curricular as well.

현재 야외답사는 개발된 야외 학습장의 부족과 접근의 어려움, 학급 당 학생 수의 과밀화, 거리와 시간의 문제, 그리고 비용의 문제 등으로 극히 제한된 범위에서만 행해지고 있다. 이러한 이유로 실제야외답사의 이점을 장점으로 살리면서 현실적인 어려움을 보완하기 위한 대안이 요구되고 있다. 본 연구의 목적은 플래시 파노라마를 활용하여 웹-기반의 가상야외지질답사를 개발하고 이를 다양하게 활용하기 위한 방안을 탐색하는 것이다. 개발된 제주도 VFT의 특징은 다음과 같다: 중 고등학생들에게 화산 지형과 지질에 관한 학습을 위한 가상의 공간을 제공한다; 웹-기반으로 개발되어 학습 내용에 비순차적으로 접근할 수 있으며, 학생들이 자신의 능력에 따라 학습 속도를 조절할 수 있다; 시공간적 제약과 경제적인 부담이 없고, 같은 장소를 얼마든지 반복적으로 탐구 할 수 있다; 학교급에 따라 수준별로 학습할 수 있는 활동지가 제공된다; 지형 지물의 근접 촬영 이미지, 탐구활동과 관련된 질문과 설명, 해당지역의 실제 암석의 표본 사진 및 박편 이미지 등의 다양한 보충적인 웹 콘텐츠들을 제공한다. 개발된 제주도 VFT를 과학 수업 및 비교과 영역에서 활용할 수 있는 방안과 지도 모형을 각각 제안하였다.

Keywords

References

  1. 곽영순, 2001, 구성주의 인식론의 이론적 배경. 한국지구과학회지, 24, 427-447.
  2. 교육과학기술부, 2008, 중학교 교육과정 해설(III). 대한교과서, 서울, 267 p.
  3. 맹승호, 위수민, 2005, 경기도 시화호 탄도 해안과 한염 지역의 야외 지질 답사 수업모형에 대한 질적 분석. 한국지구과학회지, 26, 9-27.
  4. 박종호, 1993, 공주 지역 야외 지질 실습 자료 개발 및 지도 방안에 관한 연구. 공주대학교 석사학위논문, 67 p.
  5. 서승조, 1990, 진주 성지공원 일대의 지질. 과학교육연구, 16, 1-20.
  6. 오민수, 1978, 고등학교 지구과학에서 야외 지질 조사의 지도 방법. 한국과학교육학회지, 1, 45-52.
  7. 오승찬, 강대봉, 1986, 지역 단위 야외 실습장 개발 및 활용에 관한 연구. 전국과학전람회자료집제(32회), 1-25.
  8. 이상교, 1985, 야외관찰 관측 활동이 지구과학의 학습 태도 및 학력에 미치는 효과. 전북대학교 석사학위논문, 44 p.
  9. 이창진, 홍석의, 2003, 고등학교 학생을 위한 가상지질조사 웹 컨텐츠 개발: 제주도 송악산과 지삿개를 중심으로. 한국지구과학회지, 24, 172-180.
  10. 전영호, 1996, 충북 영동 지역의 야외 지질 학습 자료 개발 및 활용에 관한 연구. 한국교원대학교 석사학위논문, 103 p.
  11. 정남식, 1994, 야외 학습을 통한 학생들의 개념 변화. 과학교육, 352, 52-58.
  12. 정용재, 송진웅, 2006, Peirce의 귀추법 양식을 이용한 교육대학원생들이 생성한 가설의 특징 분석. 초등과학교육, 25, 126-140.
  13. 정원우, 서승조, 1984, 대구근교의 야외지질 실습코스(I). 경북대학교 논문집, 37, 419-425.
  14. 조규성, 변흥룡, 2002, 야외 지질 학습장 개발과 이의 활용에 따른 학생들의 반응. 한국지구과학회지, 23, 610-611.
  15. 조혜경, 2008, 수학여행의 교육적 기능회복 방안. 부경대학교 석사학위논문, 45 p.
  16. 한국지구과학회, 2000, 안면도 및 천수만 지역의 지질. 과학기술단체총연합회 대중화사업, 2, 111 p.
  17. 한국지구과학회, 2001, 제주도로 떠나는 자연사 여행. 과학기술단체총연합회 대중화사업, 3, 133 p.
  18. 한국지구과학회, 2002, 지구는 내 친구(여름 바닷가에서 해빈, 암석, 별과의 대화). 과학기술단체총연합회 대중화사업, 4, 66 p.
  19. 홍순관, 1993, 전곡읍 일원에 분포하는 화산암을 중심으로한 지구과학적 현상 탐구 및 교과 교육 적용에 대한 연구. 옥포 장학회 지원 연구 보고서, 104 p.
  20. Arrowsmith, C., Counihan, A., and McGreevy, D., 2005, Development of a multi-scaled virtual field trip for the teaching and learning of geospatial science. International Journal of Education and Development using ICT, 1, 42-56.
  21. Cowden, P.A., DeMartin, J.D., and Lutey, W.E., 2006, Stepping inside the classroom: A look into Virtual Field Trip and the constructivist educator. Retrieved March 7, 2009, from http://www.pdf-finder.com/pdf/VIRTUALFIELD-TRIPS.html
  22. Elkins, J.T. and Elkins, N.M.L., 2006, Improving student learning during travel time on field trips using an innovative, portable audio/video system. Journal of Geoscience Education, 54, 147-152. https://doi.org/10.5408/1089-9995-54.2.147
  23. Elkins, J.T. and Elkins, N.M.L., 2007, Teaching geology in the field: Signigicant geoscience concept gains in entirely field-based introductory geology courses. Journal of Geoscience Education, 55, 126-132. https://doi.org/10.5408/1089-9995-55.2.126
  24. Foley, K., 2003, A virtual field trip into real technology standards. Multimedia Schools, 10, 38-40.
  25. Folkomer, T.H., 1981, Comparison of three methods of teaching geology in junior high school. Journal of Geological Education, 29, 74-75. https://doi.org/10.5408/0022-1368-29.2.74
  26. Garner, L. and Gallo, M., 2005, Field trips and their effect on student achievement and attitudes: A comparison of physical versus virtual field trips to the indian river lagoon. Journal of College Science Teaching, 34, 14-17.
  27. Hemler, D. and Repine, T., 2006, Teachers doing science: An authentic geology research experience for teachers. Journal of Geoscience Education, 54, 93-102. https://doi.org/10.5408/1089-9995-54.2.93
  28. Hesthammer, J., Fossen, H., Sautter, M., Saether, B., and Johansen, S.E., 2002, The use of information technology to enhance learning in geological field trips. Journal of Geodcience Education, 50, 528-538. https://doi.org/10.5408/1089-9995-50.5.528
  29. Hurst, S.D., 1998, Use of “virtual” field trips in teaching introductory geology. Computers and Geosciences, 24, 653-658. https://doi.org/10.1016/S0098-3004(98)00043-0
  30. Kali, Y., 2003, A virtual journey within the rock-cycle: A software kit for the development of systems-Thinking in the context of the earth’s crust. Journal of Geoscience Education, 51, 165-170. https://doi.org/10.5408/1089-9995-51.2.165
  31. Kean, W.F. and Enochs, L.G., 2001, Urban field geology for K-8 teachers. Journal of Geoscience Education, 49, 358-363. https://doi.org/10.5408/1089-9995-49.4.358
  32. Kelly, M.M and Riggs, N.R., 2006, Use of virtual environment in the geowall to increase student confidence and performance during field mapping: An example from an introductory-level field class. Journal of Geoscience Education, 54, 158-164. https://doi.org/10.5408/1089-9995-54.2.158
  33. Kem, E.L. and Carpenter, J.R., 1984, Enhancement of student values, interests and attitudes in earth science through a field-oriented approach. Journal of Geological Education, 32, 299-305. https://doi.org/10.5408/0022-1368-32.5.299
  34. Klemm, E.B. and Tuthill, G., 2003, Virtual field trips: Best practices. International Journal of Instructional Media, 30, 177-193.
  35. Mckenzie, G., Utgard, R., and Lisowski, M., 1986, The importance of field trip. Journal of College Science Teaching, 16, 17-20.
  36. Moore, K.E. and Gerrard, J.W., 2002, A Tour of the Tors. In Fisher, P. and Unwin, D. (eds.), Virtual Reality in Geography. Taylor and Francis, London, UK, 190-207.
  37. Nix, R.K., 1999, Retrieved July 10, 2009, from http://www.dallas.net/~rnix/vft_text.hml
  38. Orion, N., 1989, Development of a high school geology course based on field trips. Journal of Geological Education, 37, 13-17. https://doi.org/10.5408/0022-1368-37.1.13
  39. Orion, N., 1993, A Model for the Development and Implementation of Field Trips as an integral Part of the Science Curriculum. School Science and Mathematics, 93, 325-331. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1993.tb12254.x
  40. Qiu, W. and Hubble, T., 2002, The advantages and disadvantages of virtual field trips in Geoscience Education. The China Papers, October 2002, 75-79.
  41. Shroder, J.F., Bishop, M.P., Olsenholler, J., and Craiger, J., 2002, Geomorphology and the World Wide Web. Geomorphology, 47, 343-363. https://doi.org/10.1016/S0169-555X(02)00097-1
  42. Stainfield, J., Fisher, P., Ford, B., and Solem, M., 2000, International virtual field trips: A new direction? Journal of Geography in Higher Education, 24, 255-262. https://doi.org/10.1080/713677387
  43. Stevenson, S., 2001, Discover and create your own field trips. Multimedia Schools, 8, 40-5.
  44. Tuthill, G. and Klemm, E., 2002, Virtual field trips: Alternatives to actual field trips. Multimedia Schools, l, 453-468.

Cited by

  1. Application of Oceanic Camp Program for the Enhancement of Inquisitiveness and Affection to Ocean: from 2004 to 2012 vol.18, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7850/jkso.2013.18.3.142
  2. The Effects of Flash Panorama-based Virtual Field Trips on Middle School Students' Spatial Visualization Ability, Conceptual Understanding, and Perceptions vol.34, pp.2, 2013, https://doi.org/10.5467/JKESS.2013.34.2.162
  3. The Effects of Flash Panorama-based Virtual Field Trips on Students' Spatial Visualization Ability and Their Understanding of Volcanic Concept in High School Earth Science Class vol.34, pp.4, 2013, https://doi.org/10.5467/JKESS.2013.34.4.345
  4. Development and Application of Virtual Geological Field Trip Program using 3D Panorama Virtual Reality Technique vol.35, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5467/JKESS.2014.35.3.180
  5. Geological Values of Seonangbawi Area as A Geological Field Course Site vol.39, pp.2, 2018, https://doi.org/10.5467/JKESS.2018.39.2.164