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A Study on Truncated Flapped Airfoil for Efficient Icing Wind Tunnel Test

효율적 결빙 시험을 위한 절단 익형 형상 연구

  • 정성기 (경상대학교 항공우주시스템공학과) ;
  • 이창훈 (LG 전자) ;
  • 나그드위 수리야칸트 (경상대학교 항공우주시스템공학과 및 항공기부품기술연구소) ;
  • 명노신 (경상대학교 항공우주시스템공학과 및 항공기부품기술연구소) ;
  • 조태환 (경상대학교 항공우주시스템공학과 및 항공기부품기술연구소)
  • Received : 2011.04.06
  • Accepted : 2011.05.20
  • Published : 2011.06.01

Abstract

The evaluation of supercooled water droplet impingement characteristics of full-scale aircraft components in wind tunnels under icing conditions has been severely limited by the relative size of the component and the test facility. The concept of truncated airfoil sections has been suggested in order to extend the operational range of icing tunnels. With proper deflection of the small trailing-edge flap on the truncated airfoil the local pressure distribution may remain very close to that of the full-scale airfoil. In this study the shape of a truncated flapped airfoil is investigated for various deflection angles. To validate the truncated flapped airfoils, air flow and collection efficiency over the truncated airfoil are compared with the results of the full-scale airfoil obtained from the state-of-the-art icing simulation code.

결빙 관련 풍동 시험은 과냉각된 액적과 모델의 상사성을 고려하여 실제 크기 모델에 대해 풍동 시험이 이루어져야 하나 풍동 시험장의 공간적 제한으로 전기체에 대한 항공기 결빙은 제한적 혹은 항공기 구성품 단위별로 풍동 시험이 수행된다. 제한된 공간의 결빙 풍동 시험장에서 전기체 형상과 유사한 축적율과 결빙 영역을 조사하기 위해 본 연구에서는 일차적으로 실제 크기의 익형에 대해 Truncated Flapped 개념을 적용하였다. Flap의 변위각에 따른 압력 분포와 축적율의 경향성을 실제 크기의 익형과 Truncated Flapped 익형을 비교한 결과 정량적, 정성적으로 매우 유사한 경향을 나타냄을 확인하였다.

Keywords

References

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