DOI QR코드

DOI QR Code

Improving English Reading Competence for Middle School Students through Newspapers in Education

영자신문 활용을 통한 중학생의 독해능력 향상

  • Received : 2010.07.30
  • Accepted : 2011.04.15
  • Published : 2011.04.28

Abstract

The purpose of this study is to research middle school student's reading problem and to suggest how to improve their reading competence through the use of the NIE. For this research, we proposed three research questions of study as below. First, what difference is there in English reading competence between experimental and control group? Second, what difference is there in the English reading competence according to English proficiency? Third, what are the effects of interest and satisfaction through NIE? The subject of a sample was 34 experimental group and 36 control group, total 70 eighth graders in Kwangju. The experimental group had been taught through NIE for 10 weeks. Grammar Translation Method was applied while teaching English to the control group. The data analyzing method was t-test through the statistics program SPSS12.0. Based on the result of this study, NIE approach was effective in improving the students' reading competence. Most of the students who were taught reading by NIE responded that they had more interest and satisfaction in the reading lesson.

이 연구의 목적은 영자신문을 활용한 영어 수업을 통해 중학생의 독해능력을 향상 시키는데 있다. 이 연구를 위해 다음과 같이 3개의연구문제를 제시하였다. 첫째, 영자신문을 활용한 수업이 실험집단과 통제집단의 독해능력 향상에 어떤 영향을 미치는가? 둘째, 영자신문을 활용한 수업이 영어 숙달도에 따라 어떤 영향을 미치는가? 셋째, 영자신문 활용 수업은 흥미와 만족도에 어떤 영향을 미치는가? 실험 대상은 광주에 있는 중학교 2학년을 대상으로 실험집단 34명과 통제집단 36명 총 70명으로 이루어져 있다. 실험집단은 영자 신문을 활용한 수업을 10주간 진행하였다. 그리도 통제집단은 교과서 중심의 전통적인 문법수업으로 진행하였다. 자료 분석은 SPSS12.0을 이용하여 t검증을 실시하였다. 이 연구 결과 영자신문을 활용한 교육은 학생들의 영어독해능력 향상에 효과가 있는 것으로 나타났다. 영자신문을 활용한 수업은 학생들이 수업에 흥미를 가지고 참여하도록 하였다.

Keywords

References

  1. 김정은, "영어수업을 위한 NIE 활용 연구", 한국외국어 대학교 대학원 석사학위 논문, 1999.
  2. 김태형, "교육을 열어가는 NIE", 학교경영, 제9권, 10호, 1996.
  3. 김훈순, "신문의 교육적 활용에 관한 연구", 한국언론연구원 연구서, 청소년과 인쇄매체, 25, 1994.
  4. 석삼식, "신문을 활용한 논설문 쓰기 지도연구", 경성대학교 교육대학원 석사학위 논문, 1998.
  5. 송정선, "고등학교 학생들의 읽기능력 향상을 위한 영자신문 사용의 효율성 연구", 연세대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2000.
  6. 이정균, 신문으로 공부하는 399가지 방법, 도서출판 민, 1996.
  7. 정연호, "신문을 활용한 영어 독해력 향상 방안", 부산대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2001.
  8. 최상희, "사회과 교육에서의 신문 활용 방안", 대구대학교 교육대학원 석사학위논문, 1998.
  9. 최영권, 수준별 교육과정과 열린교육의 만남, 성원사, 1998.
  10. 최현진, "NIE 소집단 협동학습을 활용한 영어 지도 연구", 한국 외국어 대학교 석사학위 논문, 1999.
  11. 허병두, 신문 활용 교육이란 무엇인가, NIE의 이해와 실제, 서울: 중앙 M&B, 1997.
  12. T. Anderson, Assessing the Impact of Newspaper in Education Programs Changes in Student Attitudes, Newspaper Reading, and Political Awareness, New York: Newspaper Advertising Bureau, Inc, 1982.
  13. E. F. Deroche, The Newspaper - a Reference Book for Teachers and Librarians, ABC CLIO, 1991.
  14. B. W. Rucker, "Magazines and Teenage Reading Skills : Two Controlled Field Experiments", Journalism Quarterly, 1982.

Cited by

  1. Developing English Communicative Ability for Science Gifted Students through Project-based Learning of Publishing English Newspapers vol.14, pp.5, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.05.480