DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Directing Super Hero Action Thriller

슈퍼 히어로 액션 스릴러 <다크 나이트>의 연출 분석

  • 이정국 (세종대학교 영화예술학과)
  • Received : 2010.12.23
  • Accepted : 2011.03.11
  • Published : 2011.04.28

Abstract

Through this thesis, I intended to analyze superhero action thriller through that achieved in art and box office after the film release. I would to access about it centering around directing viewpoint. of Christoper Nolan is evaluate as 'upgraded excellent action thriller'that have remarkable theme and excellent visual. Analysis of directing'll classify both contents and form. See about contents... theme of existential dilemma about the good and the evel, characters who is grew more powerful, and deeper than Batman series in old times. the fifth plot, especially dramatic plot by Joker's game, and various irony and motif. About form... efficient use of IMAX camera, prominence of action directing about car chase and fighting... better editing and music and art than former super hero series. The most important merit of is it's a philosophical theme. It is dipicted very seriously and successfully. First of all, the film has more advanced technique power and new directing style.

이 글의 목적은 개봉 당시 비평과 흥행 양면에 성공한 <다크 나이트>를 통해 할리우드 슈퍼히어로를 주인공으로 한 액션 스릴러를 연출적인 관점에서 분석하고자 하는데 있다. 크리스토퍼 놀란의 <다크나이트>는 과거 슈퍼히어로 액션물의 기본적인 내러티브 원리에 충실하면서도 그 주제의 진지함과 시각적 표현력에 있어 한 단계 업그레이드된 명품 액션스릴러라고 할 수 있다. 연출 분석은 크게 내용과 형식으로 나뉜다. 내용에 있어서는, 선악의 존재론적 딜레마를 다룬 주제, 과거 배트맨 시리즈보다 깊고 강해진 캐릭터, 5막 구성, 특히 조커의 게임을 활용한 극적 구성, 그리고 다양한 아이러니와 모티프 활용이 돋보인다. 형식에 있어서는 아이맥스 카메라의 효과적인 활용, 특히 카 체이스와 격투액션 등의 액션 연출이 뛰어나다. 편집, 음악, 미술 역시 전편을 뛰어 넘는다. 이 작품이 높이 평가받을 수 있었던 가장 큰 요인은 슈퍼히어로의 액션스릴러라는 블록버스터에 철학적인 주제를 깊이 있게 담아내는데 성공했다는 점이다. 무엇보다도 오랜 역사를 거친 할리우드의 슈퍼히어로 전통과 액션 스릴러의 진화된 기술력이 정점에 이른 시점에 놀란 감독이 뛰어난 연출력이 영화적 스타일과 극적으로 조화를 이뤘기에 가능했던 것이라고 본다.

Keywords

References

  1. http://cafe.daum.net/moviemeeting/LK1t'베트맨 레전더리' 2004.4.16 정리; 김혜선 기자, 재인용.
  2. Dougls Gomery/안정효,최세민.안자영 역, 세계영화연구; 3장 산업으로서의 헐리우드, 현암사, p.291, 2004.
  3. 토마스 샤츠/한창호.허문영 역, 할리우드 장르의 구조, 한나래, p.431, 1995.
  4. IMDB.com, box office, 2010.01.26 기준,
  5. http://rogerebert.suntimes.com
  6. 프리드리히 니체/김훈 역, 이 사람을 보라; '제 2장 나는 왜 하나의 운명인가', 청하, p.296, 1982.
  7. cine21.com
  8. cine21.com, 2003.7.31. '데이비드 S. 고야, 조나단놀란 인터뷰' 기사 재인용.
  9. http://www.rollingstone.com/reviews
  10. http://www.cine21.com/Article/article
  11. 데이비드 하워드 .에드워드 마블리/심산 역, 시나리오 가이드, 한겨레신문사, p.55, 1999.
  12. http://www.cine21.com/Article/article
  13. 김용태 편역, 스티븐 스필버그, 도서출판1895, p.79, 1992.
  14. <다크 나이트>DVD SE 메이킹 다큐멘타리
  15. 이정국, "액션 스릴러 본 시리즈 연구", 영화연구 제45호, p.323, 2010.
  16. http://www.cine21.com/Article
  17. www.theultimatejoker.com 'Ultimate joker'
  18. http://www.cine21.com/Article, 2008.07.31.