An Empirical Study on Self-leadership, Job Satisfaction and Customer Orientation of Employees in Hotel Industry: Moderating Role of Organizational Commitment

호텔종사원의 셀프리더십이 직무만족, 고객지향성에 미치는 영향 관계 연구: 조직몰입의 조절효과를 중심으로

  • 김영태 (동아대학교 관광경영학과) ;
  • 김성환 (경기대학교 대학원) ;
  • 최규환 (동아대학교 관광경영학과)
  • Received : 2011.02.08
  • Accepted : 2011.03.19
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this study is to examine the relationship among self-leadership, job satisfaction and customer orientation of hotel workers. To achieve the objectives of this study, self-leadership is fixed as an independent variable, job satisfaction and customer orientation as dependent variables and organizational commitment as a moderate variable. The results are as follows. First, self-leadership has an effect on job satisfaction. Second, self-leadership has an effect on customer orientation. Third, job satisfaction has a significant effect on customer orientation. Fourth, organizational commitment acted as a moderator in explaining between self-leadership and customer orientation. Therefore, it is required to adapt self-leadership in the hotel industry to increase organizational efficacy such as job satisfaction, customer orientation and organizational commitment. Implications and suggestions for the future research was discussed.

본 연구의 목적은 호텔종사원의 셀프리더십, 직무만족 그리고 고객지향성에 대한 상관관계를 규명하기 위해 실시되었다. 연구목적을 달성하기 위해 셀프리더십을 독립변수로, 직무만족과 고객지향성을 종속변수로 그리고 조직몰입을 조절변수로 설정하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 셀프리더십은 직무만족에 영향을 미쳤다. 둘째, 셀프리더십은 고객지향성에 영향을 주었다. 셋째, 직무만족은 고객지향성에 유의한 영향을 미쳤다. 넷째, 조직몰입은 셀프리더십과 고객지향성 사이에서 조절역할이 있음이 나타났다. 그리하여 호텔산업에서 조직유효성 즉 직무만족, 고객지향성 그리고 조직몰입을 증진시키기 위해 셀프리더십이 필요하다는 결론을 얻었다. 향후 연구를 위한 시사점과 제언을 제시하였다.

Keywords