Abstract
Purpose: The aim of this study was to figure out present status of the cyberchondria in Korean optometry and present an appropriate countermeasure against it. Methods: We conducted a survey of consumer group and optician group about the cyberchondria, and analyzed its results. Results: In Korean optometry, a large difference of awareness of the on-line information was revealed between the consumer group and the optician group, so that we could know existence of the cyberchondria. Conclusions: We conclude that opticians' active consulting is the most proper and effective countermeasure against the cyberchondria.
목적: 본 연구는 한국의 안경광학 분야에서 사이버콘드리아 현상의 실태를 파악하고 그에 대한 적절한 대책을 제시하는 것을 목적으로 실시되었다. 방법: 일반소비자 집단과 현역안경사 집단을 대상으로 사이버콘드리아 현상과 관련된 설문조사를 실시하고, 그 결과를 분석하였다. 결과: 한국의 안경광학 분야에서 온라인 정보에 대한 인식에 있어 일반소비자 집단과 안경사 집단 사이에 괴리가 크게 나타나면서 사이버콘드리아 현상이 존재함을 알 수 있었다. 결론: 사이버콘드리아에 대한 대책으로는 안경사의 적극적인 상담이 가장 적절하고 효과적인 것으로 판단된다.