Abstract
In this paper, we design an ontology which provides interoperability by integrating typical metadata specifications and defines concepts and semantic relations between concepts that are used to describe metadata for learning objects in university courses. And we organize a hierarchical structured e-Learning system for efficient retrieval of learning objects on many local storages that use different specifications to describe metadata and propose a query processing method based on inferences. The proposed e-Learning system can provide more accurate and satisfactory retrieval service by using the designed ontology because both learning objects that be directly connected to user queries and deduced learning objects that be semantically connected to them are retrieved.
본 논문에서는 대표적인 학습 객체 메타데이터 형식들을 통합하여 상호운용성을 제공하면서 대학 강좌를 위한 학습 객체의 메타데이터를 기술할 때 사용되는 개념과 개념들 간의 의미적 관계를 정의하는 온톨로지를 설계한다. 그리고 서로 다른 형식을 이용해 학습 객체의 메타데이터를 기술하는 여러 지역 저장소에 대해 효율적인 학습 객체 검색이 가능하도록 계층적으로 구조화된 이러닝 시스템을 구성하고 추론에 기반한 질의 처리 기법을 제안한다. 본 논문에서 제안한 계층적으로 구조화된 이러닝 시스템에서 학습 객체 온톨로지를 이용한 질의 처리 기법을 적용하면 사용자 질의에 직접적으로 관련이 있는 학습 객체와 함께 의미적 연관성이 추론된 학습 객체도 검색되어 보다 정확하고 만족도 높은 검색 서비스를 제공할 수 있다.