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Preference-based Supply Chain Partner Selection Using Fuzzy Ontology

퍼지 온톨로지를 이용한 선호도 기반 공급사슬 파트너 선정

  • Lee, Hae-Kyung (Dept. of Industrial & Management Engineering Kyungsung University) ;
  • Ko, Chang-Seong (Dept. of Industrial & Management Engineering Kyungsung University) ;
  • Kim, Tai-Oun (Dept. of Industrial & Management Engineering Kyungsung University)
  • 이해경 (경성대학교 산업경영공학과) ;
  • 고창성 (경성대학교 산업경영공학과) ;
  • 김태운 (경성대학교 산업경영공학과)
  • Received : 2011.02.21
  • Accepted : 2011.03.03
  • Published : 2011.03.31

Abstract

Supply chain management is a strategic thinking which enhances the value of supply chain and adapts more promptly for the changing environment. For the seamless partnership and value creation in supply chains, information and knowledge sharing and proper partner selection criteria must be applied. Thus, the partner selection criteria are critical to maintain product quality and reliability. Each part of a product is supplied by an appropriate supply partner. The criteria for selecting partners are technological capability, quality, price, consistency, etc. In reality, the criteria for partner selection may change according to the characteristics of the components. When the part is a core component, quality factor is the top priority compared to the price. For a standardized component, lower price has a higher priority. Sometimes, unexpected case occurs such as emergency order in which the preference may shift on the top. Thus, SCM partner selection criteria must be determined dynamically according to the characteristics of part and its context. The purpose of this research is to develop an OWL model for the supply chain partnership depending on its context and characteristics of the parts. The uncertainty of variable is tackled through fuzzy logic. The parts with preference of numerical value and context are represented using OWL. Part preference is converted into fuzzy membership function using fuzzy logic. For the ontology reasoning, SWRL (Semantic Web Rule Language) is applied. For the implementation of proposed model, starter motor of an automobile is adopted. After the fuzzy ontology is constructed, the process of selecting preference-based supply partner for each part is presented.

공급사슬관리(SCM)는 공급사슬의 가치를 높이고 변화하는 환경에 더 민첩하게 적응할 수 있는 전략적인 접근방식이다. 공급사슬 파트너 간에 중단 없는 파트너쉽과 가치 창출을 위해서는 정보와 지식의 공유 및 적절한 파트너 선정기준이 적용되어야 한다. 따라서 파트너 선정 기준은 제품의 품질과 신뢰도를 유지하기 위해서 아주 중요하다. 제품의 각 부품은 적절한 공급 파트너를 통해서 공급된다. 파트너를 선정하는 기준은 기술적 능력, 품질, 가격, 지속성 등 여러 요인이 있다. 실제로 파트너 선정기준은 구성부품의 특성에 따라서 변화할 수 있다. 그 부품이 핵심 구성품이면 품질이 가격에 비해서 최고 우선순위가 된다. 표준부품은 낮은 가격이 우선순위를 가진다. 간혹 긴급 주문과 같은 예기치 못한 상황이 발생하면 우선순위가 변하게 된다. 따라서 SCM 파트너 선정 기준은 구성부품의 특성과 상황에 따라서 동적으로 결정 되어진다. 이 연구의 목적은 상황과 부품의 특성에 따라서 공급사슬 파트너쉽을 위한 온톨로지 모델을 제시하고자 하는 것이다. 변수의 불확실성은 퍼지이론을 이용하여 나타내고자 하였다. 부품별 우선순위와 상황변수는 웹 온톨로지 언어(OWL : Web Ontology Language)를 이용하여 모델링 하였다. 부품의 우선순위는 퍼지로직을 이용한 퍼지소속함수로 변환 되어진다. 온톨로지의 추론을 위해서 SWRL(Semantic Web Rule Language)을 이용하였다. 제안된 모델의 구현을 위해서 자동차 구성품인 스타트모터 부품을 대상으로 온톨로지를 구축하고 구성 부품별 우선순위에 따른 공급 파트너를 선정하는 과정을 제시하였다.

Keywords

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