An Empirical Study on the Relationship between Selection factors of Franchise brand and Franchisee's Business Satisfaction, Performance

외식 프랜차이즈 브랜드 선정요인과 사업만족도, 성과 관계 연구

  • 양숙경 (호서대학교 벤처전문대학원) ;
  • 김선배 (호서대학교 벤처전문대학원)
  • Received : 2011.03.04
  • Accepted : 2011.03.24
  • Published : 2011.03.30

Abstract

The Study on the Influence of Selection factors of Franchise System and Franchisee's Satisfaction in the Food Service Franchise Industry. Franchisors can use franchisee selection criteria as a key input control to enhance the outcomes of their future franchisees. A business technique based on long term contractual arrangements between two legally independent businesses and relying on certain inputs from both parties for success and survival has significant potential for conflict. Furthermore,with many independent small businesses falling to reach their full potential, it is important to evaluate franchising as an alternative system of business management and to identify the characteristics of franchisor and franchisees which contribute to the satisfactory operation of a franchised small business. Thus, the objective of this study was to investigate a possible relationship between franchisee satisfaction and certain characteristics of the franchisor and of the franchisees themselves. In accordance with results of a hypothesis verification, a Selection factors of Franchise affects positively a Franchisee's Business Satisfaction.

본 연구는 프랜차이즈 가맹점을 운영하는 창업주를 대상으로 하여 프랜차이즈 브랜드선정요인인 브랜드인지도, 기술력, 창업자금, 본부의 사업성과 가맹점 사업만족도, 사업성과간의 관계를 알아보는 것이었다. 분석결과 브랜드 선정동기에 따라 사업개시 전 만족도에 유의한 차이를 보이는 것으로 조사되었다. 또한 개시 전 만족도와 개시 후 만족도, 사업 만족도와 사업성과 간에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 이는 외식업 프랜차이즈산업의 사업성과를 위한 선행요인을 규명하고 각 단계별 중요 선행요인을 규명하였으며 브랜드 선정이후 사업개시전과 개시 후 만족도의 변화요인을 규명함으로서 외식 프랜차이즈 산업의 성과제고를 위한 중요 요인을 실증적으로 규명하였다고 하겠다.

Keywords