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A Demolition Experiment of a Scaled Model for a Concrete Box Girder Bridge

콘크리트 박스거더 교량의 발파해체를 위한 교량모형 해체실험

  • 양형식 (전남대학교 에너지 자원공학과) ;
  • 장형두 (전남대학교 에너지 자원공학과) ;
  • 고영훈 (전남대학교 에너지 자원공학과)
  • Received : 2011.04.07
  • Accepted : 2011.04.20
  • Published : 2011.04.30

Abstract

Along with series of concrete block experiments, a demolition experiment was conducted for a scaled concrete box girder bridge to investigate collapse and blast behavior. Tri nitro toluene (TNT), the standard explosive for strength was adopted as concussion charge. The result show that demolition was caused by not only direct detonation pressures at charging spots but also blast pressures at inner wall of concrete box girder.

콘크리트 블록에 대한 붙이기 발파실험과 더불어 콘크리트 박스거더 교량의 모형에 대하여 발파해체 실험을 실시하였다. 장약으로는 폭발위력의 기준 약으로 사용되는 TNT를 사용하였다. 실험결과 콘크리트 박스거더 교량의 경우 폭약설치지점의 폭발력뿐 만 아니라 박스거더 내부 벽에 작용하는 폭풍압도 해체에 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. US ARMY, 1992, FM 5-250 Explosives And Demolitions Manual, p. B-2.
  2. 한국도로교통협회, 2005, 도로교설계기준 2005, p. 38.
  3. Department of Defense, 2008, Structure to resist the effects of accidental explosive. UFC 3-340-02 pp. 258-267.