DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Parenting Behavior and Parent-Child Communication on Elementary School Children's Multiple Intelligence

부모의 양육행동 및 부모-자녀 간 의사소통이 초등학교 아동의 다중지능에 미치는 영향

  • Jang, Young-Ae (Dept. of Consumer & Child Studies, University of Incheon)
  • 장영애 (인천대학교 소비자아동학과)
  • Received : 2011.01.26
  • Accepted : 2011.03.07
  • Published : 2011.03.30

Abstract

The purpose of this study was to examine the effect of parenting behavior and parent-child communication on elementary school children's multiple intelligence. 321 children selected from two elementary schools and their mothers participated in the study. Data were collected using the multiple intelligence index, parenting behavior inventory and parent-child communication index. The data were statistically analyzed using the t-test, one-way ANOVA(Duncan test), and multiple regression analysis. The study showed that there were some significant differences in children's multiple intelligence according to the children's gender, income, mother and father's educational background. There were some significant differences in children's multiple intelligence according to the parenting behavior, warmth acceptance and permissiveness nonintervention behaviors, and to the parent-child open communication and problematic communication. It was also found that children's gender, family income, warmth acceptance behavior, permissiveness nonintervention behavior, open communication and problematic communication were all significant predictors of the children's multiple intelligence. Implications based on this study are as follows; in order to increase the children' multiple intelligence, parents should be warmer and more accepting and have open communication with their children.

Keywords

References

  1. 강인숙(2007) 부모의 양육태도와 아동의 다중지능에 관한 연구. 제주대학교 교육대 학원 석사학위논문.
  2. 권정애(2008) 부모-자녀간의 의사소통과 청소년의 다중지능과의 관계. 한남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김명희(1998) 다중지능이론. 한국교육가정학회 16(1), 299-330.
  4. 김미호(1989) 부모, 학동기 자녀간의 의사소통과 자녀의 사회적 행동 특성에 관한 연구. 숙명여대교육대학원 석사학위논문.
  5. 김은영(1997) 부모의 양육태도와 유아의 대인문제 해결 사고와의 관계. 전남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 김창복(2004) 아동이 지각한 부모의 양육태도와 다중지능영역과의 관계 연구. 인하 대 교육대학원 석사학위논문.
  7. 김향자(2000) 가정환경 변인과 유아의 다중지능과의 관계. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 김현자(2004) 다중지능과 가정변인이 초등학생의 유능감에 미치는 영향. 숙명여자대 학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 남현주(1997) 아동이 지각한 부모-자녀간의 의사소통 유형과 논리 사고의 관계연구. 서울여대 대학원 석사학위논문.
  10. 문용린 ․ 김주현(2004) 다중지능이론에 기초한 진로 교육 가능성 탐색. 진로교육연구 17(1), 1-19.
  11. 민혜영(1991) Circumplex Model과 부모-자녀간의 의사소통: 청소년 자녀를 중심으 로. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 박영애(1995) 부모의 양육행동 및 형제관계와 아동의 자존감과의 관계. 고려대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 방문희(1992) 부모-자녀간의 의사소통 유형과 청소년의 대인관계 성향에 관한 연구. 동아대 대학원 석사학위논문.
  14. 백승미(2003) 부모-자녀간의 의사소통과 아동의 다중지능과의 관계. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 서동미(1997) 어머니의양육태도와 유아의 친사회적행동. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 신수정(1994) 부모-자녀간의 의사소통이 아동의 자아개념에 미치는 영향; 전사춘기 자녀를 중심으로. 건국대 대학원 석사학위논문.
  17. 안말애(1985) 부모의 권위적인 양육태도와 취학 전 아동의 지능발달과의 관계. 경희 대 대학원 석사학위논문.
  18. 이영만(1997) 다중지능이론과 초등학교 통합단원구성. 초등교육연구 11, 157-276.
  19. 이인숙(1997) 부모-자녀간의 의사소통과 자녀의 감성 지능과의 관계. 공주대 교육대학원 석사학위논문.
  20. 임은혜(2002) 초등학생의 다중지능 및 정서지능 발달특성 분석. 한국교원대 대학원 석사학위논문.
  21. 장영숙 ․ 강경석 ․ 송경희(2003) 유아의 다중지능과 어머니의 양육태도. 미래유아교육학회지 10(3), 247-269.
  22. 장영애 ․ 이영자(2007) 부모의 양육행동 및 부모-자녀 간 의사소통이 아동의 또래괴롭힘에 미치는 영향. 한국가족관계학회지 12(2), 149-166.
  23. 전선재(2003) 부모 양육태도와 아동의 다중지능발달 및 창의성과의 관계. 한국교원 대학교 교육대학원 석사학위논문.
  24. 정대현(2006) 유아의 또래 상호작용, 유아-교사관계, 다중지능과 초등학교 적응간의 관계. 전남대 대학원 박사학위논문.
  25. 정태희(1998) 다중지능 이론에 기초한 교수학습 활동 개발 및 효과 분석. 한양대 대 학원 박사학위논문.
  26. 정현숙(2005) 초등학생이 지각한 부모양육태도와 다중지능발달과의 관계. 경원대학 교 교육대학원 석사학위논문.
  27. 조덕제(2001) 아동이 인지한 어머니의 양육태도와 아동의 다중지능영역과의 관계. 경남대 교육대학원 석사학위논문.
  28. 최영희(2004) 어머니의 양육태도와 아동의 다중지능 과의 관계. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 최정민(2001) 초등학생의 다중지능과 창의성 및 학업성취도의 관계. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  30. Armstrong T(1994) Multiple Intelligences in the Classroom. Association for Supervision & Curriculum Development. 전윤식․강영심 역(1997) 복합지능과 교육. 서울: 중앙적성출판사.
  31. Barnes H, Olson DH(1982) Parent Adolescent Communication and the Circumplex Model. Child Development 56, 438-447.
  32. Gardner H(1983) Frames of mind: the theory of multiple intelligences. NY: Basic Books.
  33. Gardner H(1997) Are there additional intelligences? The case for naturalist, spiritual, and existential intelligences. Gifted education press quarterly 11, ERIC Reports.
  34. Shearer CB(1997) Development and validation of a multiple intelligence assessment scale for children. Annual meeting of the American psychological association 105th. ERIC Reports.
  35. Skeels HM(1996) Adult status of children with contrasting early life experiences: a follow up study. Monographs of the Society for Research in Child Development 105.
  36. Thomas EJ(1977) Marital Communication and decision making. New York: The Free Press.

Cited by

  1. Effects of Acculturative Stress, Parenting Stress, and Social Support on Perceived Health Status of Married Immigrant Women vol.29, pp.2, 2015, https://doi.org/10.5932/JKPHN.2015.29.2.344
  2. 어머니의 양육태도가 유아의 지능과 다중지능 및 정서지능에 미치는 영향 vol.23, pp.3, 2011, https://doi.org/10.9722/jgte.2013.23.3.479
  3. 아버지의 양육행동, 양육참여도 및 아버지-자녀간 의사소통이 아동의 다중지능에 미치는 영향 vol.22, pp.6, 2013, https://doi.org/10.5934/kjhe.2013.22.6.529