Analysis and Improvement Strategy of Library and Information Science Education Focusing on the Reference Service Curriculums

문헌정보학 교육의 현황 분석 및 개선방안 - 정보서비스(Reference Service) 관련 교과목을 중심으로 -

  • 정재영 (서강대학교 로욜라도서관 관리운영팀)
  • Received : 2011.02.24
  • Accepted : 2011.03.28
  • Published : 2011.03.30

Abstract

This study is to suggest the ways to make the education in Library and Information Science more professional and more practical by going through the problems in the curriculum of Library and Information Science in the aspect of 'reference service'. For this purpose, the curriculum changes of 32 domestic universities offering Library and Information Science between 2005 and 2009 was analyzed and compared with the current situation of the U.S. The research has revealed some problems. First of all, it shows that the subjects such as the introduction of or the theory of library and information science still comprise a large portion of the domestic curriculum. Additionally, there seems to be much difference in the number of subjects between the universities. Lastly, there are few subjects which consist of the observation and understanding of the library field, and participation therein. Therefore, to operate the 'reference service' curriculum effectively, it is necessary to offer courses for understanding the users and subjects and for the reference service. In addition, it is necessary to strengthen the practical education through a close connection with the library field. Finally, it is urgent not only to expand the subjects for improving the ability of user education and communication but also to make the curriculum of each university specialized.

본 연구는 정보서비스측면에서 국내 문헌정보학 교과목의 문제점을 다루어봄으로써 교육의 전문성과 현장적응성을 높이기 위한 방안을 제시하기 위한 것이다. 이률 위해 국내 32개 대학의 2005년과 2009년의 문헌정보학 교과목의 변화를 분석하였으며, 미국의 현황과 비교하였다. 조사결과, 국내 문헌정보학의 경우, 개론 및 원론위주의 교과목이 많은 부분을 차지하고 있는 것으로 나타났다. 또한, 대학 간 제공 교과목의 수에 차이가 많았으며, 도서관 현장에 대한 이해 및 관찰, 그리고 참여가 이루어지는 교과목이 부족한 것으로 조사되었다. 따라서 효율적인 정보서비스 교과목의 운영을 위해서는 이용자와 주제에 대한 이해 및 서비스를 위한 과정의 제공과 도서관 현장과의 연계방안을 통한 실무교육을 강화할 필요가 있는 것으로 나타났다. 또한, 이용자교육과 커뮤니케이션 능력 향상을 위한 교과목의 확충과 대학별 특화도 시급한 것으로 분석되었다.

Keywords

References

  1. 문화체육관광부 홈페이지, 사서교육기관의 교육과정 및 이수학점, 문화체육관광부 고시 제2009-49호(2009.9.1), [인용 2010. 11. 3].
  2. S. Rehman, "Informaition Studies curriculum based on competency definition," Journal of Education or Library and Information Science, Vol.44, No.3/4(2003), pp.276-295.
  3. J, Giesecke and McNeil, B, "Core Competencies and the learning organization," Library Administration & Management, Vol.13, No.3(1999), pp.158-166.
  4. 노영희, "문헌정보학 교과과정의 발전현황에 대한 비교․분석 연구," 한국도서관․정보학회지, 제36권, 제1호 (2005. 3), pp.479-503.
  5. 엄영애, "문헌정보학과의 코어 교과목 연구," 한국도서관․정보학회지, 제34권, 제3호(2003. 9), pp.33-49.
  6. 곽동철 등, 사서직원 자격요건 개정을 위한 기초연구(서울 : 문화체육관광부, 2008).
  7. 노동조, "한국의 문헌정보학 교육을 위한 표준교육과정 개발에 관한 연구," 한국문헌정보학회지, 제43권, 제4호 (2009. 12), pp.451-468.
  8. 노영희, "문헌정보학 교육과정의 특성화된 프로그램 개발 및 활용에 관한 연구," 한국문헌정보학회지, 제39권, 제1호(2005. 3), pp.59-80.
  9. 김태경, "한국 문헌정보학 교육에서 정보이용자교육 교과과정 모형개발 연구," 한국문헌정보학회지, 제41권, 제2호(2007. 3), pp.387-412.
  10. 남영준, 허운순, "주제전문사서 양성을 위한 문헌정보학 교과과정 연구," 한국도서관․정보학회지, 제36권, 제3호 (2005. 9), pp.39-64.
  11. 정재영, "주제전문사서 양성을 위한 협력모형 구축에 관한 연구," 한국문헌정보학회지, 제41권, 제1호(2007. 3), pp.391-409.
  12. 노영희, 최원태, 한국문헌정보학 교과과정(파주 : 한국학술정보, 2005).
  13. 노영희, 안인자, 최원태, 한국문헌정보학 교과과정(파주 : 한국학술정보, 2009).
  14. U.S. News & World Report Home page, "Best Library and Information studies School," [cited 2010. 10. 23].
  15. 사공철 등, 문헌정보학용어사전(서울 : 한국도서관협회, 1996), pp.325-326.
  16. 박준식, 참고조사론, 개정증보판(대구 : 계명대학교출판부, 1988), p.17.
  17. American Library Association Home page, "ALA's Final Core Competences Statement," [cited 2010. 11. 1].
  18. David J. Staley, Kara J. Malenfant, Futures Thinking for Academic Librarians : Higher Education In 2025, ACRL, 2010.
  19. 노동조, "한국의 문헌정보학 교육을 위한 표준교육과정 개발에 관한 연구," 한국문헌정보학회지, 제43권, 제4호 (2009. 12), p.465.
  20. 구본영, "디지털 정보환경에서의 문헌정보학 교육과정," 정보관리학회지, 제17권, 제3호(2000. 9), p.107.
  21. 이제환 등, "문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구," 한국문헌정보학회지, 제39권, 제4호(2005. 12), pp.51-52.
  22. 이제환 등, "문헌정보학 교육에 대한 현장 사서의 평가와 요구," 한국문헌정보학회지, 제39권, 제4호(2005. 12), p.54.
  23. 김용근, "대학도서관이 당면하고 있는 현실적인 문제," 한국도서관․정보학회지, 제34권, 제2호(2003. 6), pp.297-315.
  24. 안인자 등, "주제전문사서를 위한 능력중심 교육과정 개발 연구," 한국문헌정보학회지, 제43권, 제1호(2009. 3), pp.333-361.
  25. SLA Home page, "Competencies for Special Librarians of the 21st Century," revised June 2001, [cited 2010. 10. 29].
  26. 정재영, 주제전문사서의 역할 및 개선방안, 2010년도 대학도서관 학술서비스 기획 및 홍보과정 교육자료집(2010, 6.28-7.2), p.117.