The Effect of Problem Solving with Task-based Activities On Understanding of Major concepts and Learning attitude in 'Applications of Information and Communication Technology' Subject in Technology.Home Economics

기술.가정과 '정보통신기술의 활용' 단원에서 문제 해결 과제 중심 수업이 개념 이해와 학습 태도에 미치는 효과

  • Jung, A-Long (Graduate school of Korea National University of Education) ;
  • Lee, Yong-Jin (Korea National University of Education)
  • Received : 2011.01.31
  • Accepted : 2011.03.21
  • Published : 2011.03.31

Abstract

The purpose of this study is to identify the effect of problem solving with task-based activities on understanding of major concepts and learning attitude in 'Applications of ICT' subject. In teaching the 4th class of 'Applications of ICT' subject, problem solving with reasoning task-based activities are used for the experimental groups and instructor-oriented teaching for the comparative groups. The results are as follows: First, no meaningful difference was found in the pretest result of concepts of ICT, while posttest found that the students with problem solving with reasoning task-based activities in experimental group marked average 5.87 point higher than the control group and showed meaningful difference at significance level p<.05. Dividing concepts about Information Communication Technology into four domains, there were no meaningful difference between two groups in the concept test about communication principles and methods and network, while the test results about the other two concepts, that is, expressions and patterns of information and compositions and types of communication network, showed the meaningful difference at significance level p<.05. Second, the research proved that the experimental group with problem solving with reasoning task-based activity teaching, compared to the control group with lecture, showed desirable change in learning attitude. From the results, the solving with reasoning task-based activity model is better teaching-learning method compared to lecture, revealing positive change in understanding major concepts of information and communication technology and learning attitude.

이 연구는 기술 가정과 '정보통신기술의 활용'단원에서 문제 해결 과제중심 수업이 주요 개념의 이해 정도와 학습 태도에 미치는 효과를 밝히는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 4차시에 해당하는 '정보통신기술의 활용'단원을 실험집단에게는 문제 해결 과제 중심 수업으로 진행하고 통제집단에게는 강의식 수업으로 진행하였다. 서울특별시 소재 중학교 2학년 2개 학급 각 68명으로 구성된 실험집단과 통제집단에 대해 개념의 이해 정도와 학습 태도를 실험한 결과는 다음과 같다. 첫째, 정보통신에 대한 개념 이해 정도를 알아본 실험에서는 사전장사에서 두 집단 사이에 유의미한 차이가 나타나지 않았으나 사후검사에서는 문제 해결 과제 중심 수업을 한 실험집단이 강의식 수업을 한 통제 집단보다 평균 5.87점 높게 나타났다. 아울러 p< .05 수준에서 통계적으로 유의미한 차이를 보였다. 정보 통신에 대한 개념을 4개의 하위 영역으로 구분하였음 때, 통신의 원리와 방식, 네트워크의 연결에 대한 개념 이해에 관한 2개 영역의 검사에서는 두 집단 사이에 p< .05 수준에서 유의미한 차이를 보이지 않았으나 나머지 2개 영역인 정보의 표현과 유형, 통신 네트워크의 구성과 종류에 관한 개념 이해 검사에서는 유의미한 차이가 나타났다. 둘째, 학습태도에 관한 실험에서는 문제 해결 과제 중심 수업을 적용한 실험집단이 강의식 수업을 적용한 통제집단보다 학습태도가 더 바람직하게 변화되고 있음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과는 '정보통신기술의 활용'단원에서 문제 해결 과제중심 수업이 강의식 수업에 비해 주요 개념의 이해 정도와 학습 태도를 보다 긍정적으로 향상시킴을 보여준다.

Keywords

References

  1. 강인애(2001). 왜 구성주의인가. 문음사.
  2. 교육부(1999). 제7차 중학교 교육과정 해설서(III). 교육부.
  3. 김성혁(2008). 서울시 중학교 기술․가정교과의 교수-학습 운영 실태. 한국교원대교육대학원 석사학위논문.
  4. 김종수.허영식(1999). 초등 사회과 교육에 있어서 '활동 과제'의 재구성 및 적용. 청주교육대학교 초등교육연구소. 초등교육연구, 9(1), 3-96.
  5. 장수웅(2002). 체험 활동 중심 수업을 위한 수행평가 도구 개발 모형. 교육과정평가연구, 5(1).
  6. 정정희.이송자.유태명(1998). 중학교 가정교과와 다른 교과의 교육내용 관련성 분석. 한국가정과교육학회지, 10(1), 77-93.
  7. 한국교육과정개발원(1992). 학습태도 검사지.
  8. Snyder, J. F. & Hales J. A. (Eds.).(1981). Jackson′s Mill industrial arts curriculum theory. Charleston, WV: West Virginia Department of Education.