DOI QR코드

DOI QR Code

The Dynamic Assessment for Lower Grades of Primary School

초등학교 저학년 수학교육에서의 역동적 평가 방안 탐색

  • Lee, Bong-Ju (Korea Institute for Curriculum and Evaluation)
  • Received : 2010.09.29
  • Accepted : 2011.02.10
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The Goals of mathematics education for the lower grades of primary school is to shape the basic concepts and the skills of mathematics. To achieve this goal, it is necessary an assessment which is able to help the students' learning activities by precisely diagnosing their basic mathematical capability. It should lend the students an assistance in diagnosing and revising their problems throughout teacher's cognitive participation in the process of mathematical problem solving. I would like to suggest the dynamic assessment as one of these kinds of approaches. In order to prove the utilities of this way, it was examined the necessity of dynamic assessment on the basis of the Vygotsky's theory after looking into the characteristics of the contents and methods of the mathematics education for the lower grades of primary school. Next, I researched the principles of the dynamic assessment and embodied the assessment tool to evaluate the mathematical achievement of the lower grades of the primary school. Lastly, it was provided the examples of the dynamic assessment tool in order to assist the practice of it.

Keywords

References

  1. 강완.백석윤 (1998). 초등수학교육론, 서울: 동명사.
  2. 고은미.남미경.황해익 (2009). 스캐폴딩 집단유형 및 능력수준에 따른 역동적 평가과정이 유아의 측정능력에 미치는 영향, 아동학회지 30(5), 225-243.
  3. 고은미.정명숙 (2007). 유아측정능력에 대한 역동적 평가방안 탐색연구, 열린유아교육연구 12(3), 317-336.
  4. 고은미.정명숙.황해익 (2008). 참조물을 활용한 역동적평가의 교수과정이 유아의 측정능력에 미치는 영향, 아동학회지 29(1), 275-292.
  5. 고은미.황해익 (2008). 유아측정능력에 대한 역동적 평가도구 개발 연구, 유아교육연구 28(4), 265-288.
  6. 김수동.이의갑.김경희.김선희.박은아.신명선.김수진.박가나.서수현.전영석 (2005). 교사의 학생 평가 전문성 신장 연구(II), 한국교육과정평가원 연구보고 RRE 2005-3.
  7. 김윤숙.김정환 (2009). 역동적 평가를 통한 실제적 지능 향상 프로그램 개발, 학습자중심교과교육학회 9(1), 1-18.
  8. 교육과학기술부 (2010). 초등학교 교사용 수학 지도서 1-1, 서울: 두산동아(주).
  9. 교육인적자원부 (2007). 수학과 교육과정, 교육인적자원부 고시 제2007-79호 [별책].
  10. 남미경 (2007). 유아의 기하능력에 대한 소집단 역동적 평가방법의 교수효과, 열린유아교육연구 12(6), 259-286.
  11. 남미경.고은미 (2006). 유아의 기하능력에 대한 역동적 평가의 적용방안 탐색, 유아교육논총 15(2), 81-101.
  12. 남미경.최혜진.손원경 (2007). 만 4, 5세 유아의 기하학습잠재력과 역동적 평가의 교수효과, 열린유아교육연구 12(2). 119-139.
  13. 남미경.황해익 (2004). 역동적 평가유형에 따른 유아의 수학학습잠재력과 수학문제해결과정의 차이, 유아교육연구 24(6), 213-234.
  14. 남미경.황해익 (2005). 역동적 평가유형에 따른 4, 5세 유아의 수개념과 수학문제해결전략의 차이, 열린유아교육연구 10(3), 113-138.
  15. 백순근.김경진 (2004). 역동적 평가를 활용한 수업이 유아의 수개념 학습에 미치는 영향, 교육심리연구 18(1), 145-162.
  16. 백영숙 (2005). 교수-학습 과정의 역동적 평가를 통한 유아교사의 창의성 변화 탐구, 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 이화진 외 (2010). 2009 학력향상 중점학교 운영지원 프로그램 개발 연구, 한국교육과정평가원 연구보고 CRI 2010-4.
  18. 최혜진 (2006). 패턴과제를 이용한 유아수학학습능력의 역동적 평가 방안 탐색, 열린유아교육연구 11(4), 359-380.
  19. 최혜진.유수경 (2008). 역동적 평가에서의 유아의 인지양식에 따른 패턴문제 해결력, 아동학회지 29(1), 339-353.
  20. 최혜진.황해익 (2006). 유아수학학습능력의 역동적 평가 결과의 활용방안 모색: 개별유아의 사례들을 중심으로, 유아교육학논집 10(2), 5-31.
  21. 한순미 (2008). 개별화 교수.학습에서의 평가 방안: 역동적 평가를 중심으로, 교육방법연구 20(1), 49-73.
  22. 황해익 (2008). 유아의 수학학습능력에 대한 역동적 평가 도구 개발, 교육평가연구 21(1), pp.201-226.
  23. 황해익.남미경 (2004). 유아의 수학문제해결력에 대한 역동적 평가 방안 탐색, 열린유아교육연구 9(1), 165-184.
  24. 황해익.남미경 (2007). 유아의 기하학습잠재력 측정을 위한 역동적 평가도구 개발 연구, 유아교육학논집 11(2), 137-160.
  25. 황해익.유수경 (2008). 유아 수학 학습 능력의 역동적 평가에 대한 교수효과 연구, 열린유아교육연구 13(2), 217-236.
  26. Bodrova, E., & Leong, D. (1996). The vygotskian approach to early children education, 박은혜.신은수 역 (2010). 정신의 도구, 이화여자대학교출판부.
  27. Jitendra, A. K., & Kameenui, E. J. (1991). Expert's and novice's error patterns in solving part-whole mathematical word problem. The Journal of Educational Research 90(1), 42-51.
  28. Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic testing: The nature and measurement of learning potential, 염시창 역 (2006). 학습잠재력 측정을 위한 역동적 평가, 서울: 학지사.
  29. Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society, 정희옥 역(2009). 마인드 인 소사이어, 서울: 학이시습.

Cited by

  1. A Study on the Development of the Model for the Process-focused Assessment Using Manipulatives -Focused on Middle School Mathematics- vol.27, pp.4, 2013, https://doi.org/10.7468/jksmee.2013.27.4.581