A Study for Architectural Planning of the School Corresponding to the Future Society - Focus on the Elementary school, Middle school and High school facilities -

미래사회에 대응하는 학교건축 계획방향에 대한 기초연구 - 초.중.고등학교 시설을 중심으로 -

  • 송병준 (건국대학교 일반대학원 건축공학과) ;
  • 주범 (건국대학교 건축대학 건축학부)
  • Received : 2010.12.30
  • Accepted : 2011.02.09
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The purpose of this research is to suggest the direction of the school planning for the future that could respond actively to fast-changing circumstances of the times. The specific purpose is as follows. First, this research creates the education spatial model for the future that could prepare the education for globalization, informationization, liberalization and suggests the direction of the school planning that would correspond to the revised curriculum in 2009. Based on the research findings, establish the fundamental architectural planning guidelines and provide a blueprint of the advanced school for the future. Second, this research suggests diverse layout method of the school building blocks for the future. Key factors, which are method of teaching, planning for eco-school, planning for ubiquitous computing environment, planning of mixed-use school facilities that would give direction of the school planning for the future are determined through theoretical consideration about the social structure, direction of education for the future and case study. Based on these keys factors, this research suggests directions of the school planning for the future.

Keywords

References

  1. 강이철 외, 유비쿼터스 기반의 학교모델 개발연구, 한국교육학술정보원, 연구보고 KR 2007-15
  2. 김원 외, 친환경 건축설계 가이드북, 한국건축가협회, 2009
  3. 박성철, 학교 및 학교주변 셉테드 효과성 분석, 한국교육개발원 수탁연구 CR 2010-20
  4. 박인우 외, 유비쿼터스 환경을 지향하는 미래교실 구성 방안, 한국교육학술정보원, 연구보고 CR 2006-14
  5. 이재훈 외, 미래주거환경 비전 및 전략연구, 건설교통부, 2007
  6. 이정원 외, 미래 경제사회 전망과 과학기술 비전, 과학기술정책 연구원, 2007
  7. 이호진 외, 행복도시 미래형 선진 학교모델 개발 연구, (사)한국교육환경연구원, 연구자료 09-17-5, 2009
  8. 이호진, 한국 학교건축의 과거와 미래, (사)한국교육환경연구원
  9. 이화룡, 미래 학교의 모습, 대한건축학회지, 2009. 07
  10. 한국교육개발원, 학교규모에 따른 교육격차해소 및 교육환경, 한국교육개발원 연구자료집, 2010