A Case Study of Stage Costume and Clothing Constructions for Opera, Using the Magic Flute

오페라 '마술피리'의 무대의상 제작 사례 연구

  • Received : 2010.11.02
  • Accepted : 2010.12.14
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The 21st century are seeing a large number of performing arts, and one of them, opera is evolving, transforming itself as one of total arts. Besides, the costume in performing art which play a major role in opera's visual impact, characterize figures, set the tone for performance and greatly contribute to the perfection of the stage. Under these circumstances, the study developed designs of stage costumes and built a full-scale production of the Magic Flute, one of three greatest Mozart operas. The opera based on a fiction, is still popular today since it is a fantastic fairy tale introducing moral and ethical lessons. The play's background itself is Egypt. But due to its fairy-take-like storyline, it has been performed focusing on various concepts rather than on costumes prepared through background research. As such, this study conducted research on designs of stage costumes that contains the element of Egypt and also take athleticism and comfort into consideration. The results derived from the study were as follows. First, traditional dresses of ancient Egypt were used as a basis while adding some modem touch in terms of forms or colors, which resulted in a new design. Second, a variety of images were captured using textures and colors that fit the characteristics of attributes of the figures. Third painting techniques were used to help highlight the symbolic image of Egypt-simple, not heavy and extravagant-with fairy-tale-like fantasy.

Keywords

References

  1. 정흥숙, 이승연 (2004). 무대의상의 이해와 디자인 과정 연구. 중앙대학교 생활과학논집, 20, p. 50.
  2. Prisk, Bernice (1996). Stage Costume Handbook. Harpers & Row Publisher, p. 1.
  3. 김영삼 (2006). 공연제작 매뉴얼 시리즈13-무대의상. 중앙대학교 출판부, p. 6.
  4. 박진원 (2003). 표현주의 관점에서의 무대의상 디자인을 위한 연구-맥베스를 중심으로-. 상명대학교 대학원석사학위논문, p. 5.
  5. 김해용 (2002). 무대의상을 위한 디자인 연구-뮤지컬 'The Fantasticks'공연을 중심으로. 상명대학교 대학원석사학위논문, p. 6.
  6. 가정애 (2001). 무대의상에 나타난 섬유 예술적 표현기법에 관한 연구. 한성대학교 대학원 석사학위논문, pp. 25-26.
  7. 이영주 (1997). Handel의 오페라 리날도(Rinaldo)의 무대의상 디자인 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문, p. 10.
  8. 김영삼 (2006). 공연제작 매뉴얼 시리즈13-무대의상. 중앙대학교 출판부, p. 10.
  9. 김선영 (2001). 카르멘과 비올레타를 위한 무대의상 제작에 관한 연구. 계명대학교 대학원 석사학위논문, pp. 5-6.
  10. 김영삼 (2006). 공연제작 매뉴얼 시리즈13-무대의상. 중앙대학교 출판부, p. 10-11.
  11. 이승연 (2004). 무대의상의 이해와 디자인 과정 연구. 중앙대학교 생활과학논집, 20, p. 13.
  12. 김차주 (2000). 오페라의 무대의상 디자인 연구. 전남대학교 대학원 박사학위논문, p. 7.
  13. 이승연 (2004). 무대의상의 이해와 디자인 과정 연구. 중앙대학교 생활과학논집, 20, p. 16.
  14. 정흥숙 (2003). 서양복식문화사. 교문사, p. 26
  15. Saw, Ian and Nicholson (1995). Paul, british museum dictionary of ancient egypt. British Museum Press, pp. 66-67.
  16. 정흥숙 (2003). 서양복식문화사. 교문사, p. 16.
  17. 정흥숙 (2003). 서양복식문화사. 교문사, p. 21.
  18. 조진애, 손희정, 이혜진 (2001). 서양복식의 역사. 경춘사, p. 41.
  19. 자료검색일 2006. 9. 25, 자료출처 http://myhome.naver.com/foolkang/cont461.htm
  20. 이승연 (2004). 무대의상의 이해와 디자인 과정 연구. 중앙대학교 생활과학논집, 20, pp. 38-39.
  21. 이승연 (2004). 무대의상의 이해와 디자인 과정 연구. 중앙대학교 생활과학논집, 20, p. 44-53에서 재구성