Abstract
A method to evaluate and to reduce the source- and receiver- consistent noise in a cross-well travel time data was proposed. These systematic noises, which can cause some serious effects on the result of a travel time tomography, can be considered as the source and receiver statics. The method evaluates the statics through a curve-fitting of the first arrival travel times in the common source and common receiver gathers. Feasibility study was conducted on a synthetic data which simulates the cross-well travel time tomography to detect a small scale tunnel in a uniform background medium. First arrival travel times at a given source and receiver points are computed by a raytracing method, and the source consistent- and receiver consistent noises are added to the record. In case of the added noise with rms amounting to 25% of the maximum expected anomalous travel time delays, it is confirmed that the method successfully extracted the noise at the 7th step of iteration.
시추공 탄성파 초동주시에 유입될 수 있는 잡음 중에서 주시토모그래피 결과에 심각한 영향을 미치는 체계적인 잡음인 송신원 종속적인 잡음과 수신점 종속적인 잡음을 해당기록의 정보정으로 산출하는 방법을 제안하였다. 이 방법은 공통 송신원 또는 공통 수신점 모음의 초동주시를 적합 하는 최소제곱근사 곡선으로부터 해당 송신점 또는 수신점 종속적인 정보정을 산출하는 방법이다. 제안한 방법의 적용성을 검토하기위하여 잡음제거 모의실험을 수행하였다. 대상 모델로 균질한 매질 내에 있는 소규모 터널모델을 설정하고, 파선추적법에 의하여 주어진 측선배열에 대한 초동주시를 산출하고 이 기록에 송신/수신점 종속적인 잡음을 첨가하고 이를 산출하는 실험을 수행하였다. 잡음의 rms가 이상대의 존재로 인한 최대 예상 주시지연의 25%인 경우, 제안한 방법을 7회 반복 시행함으로써 성공적으로 잡음을 추출할 수 있었다.