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To Explore the Direction of Development of China's Online Game Industry - Take China Joy as an Example

중국 온라인 게임 산업 발전 방향 모색 - 중국게임쇼 'China joy'사례를 중심으로

  • Shao, Lei (Dept. of Culture Contents, The Graduate School of Soongsil University) ;
  • Sun, Feng (Dept. of Media, The Graduate School of Soongsil University) ;
  • Lee, Jang-Won (Dept. of Media, The Graduate School of Soongsil University) ;
  • Yoon, Joon-Sung (Dept. of Media, The Graduate School of Soongsil University) ;
  • Kim, Kyu-Jung (Dept. of Media, The Graduate School of Soongsil University)
  • 소뢰 (숭실대학교 미디어학과) ;
  • 손봉 (숭실대학교 미디어학과) ;
  • 이장원 (숭실대학교 미디어학과) ;
  • 윤준성 (숭실대학교 미디어학과) ;
  • 김규정 (숭실대학교 미디어학과)
  • Received : 2010.12.21
  • Accepted : 2011.02.08
  • Published : 2011.02.20

Abstract

2010, the China's online game industry has developed more than ten years. With the fast development of the China's online game industry, the china joy came into true in 2004. After 7 years of development China Joy has become Asia's largest exhibition game. The paper which from the china joy perspective compare and analyze the development process of china joy with the other two related exhibition E3 and TGS. The paper also select 6 important indicators to evaluate the china joy 1) the absolute number of the audiences from the show2) the number of the international visitors 3) the number of participating companies and corporate types4) the number of exhibitors and online game product quality5) the contents of the show 6) the international influence. From this perspective, the paper tries to figure out the status of the China's online game industry in the world online game industry. And after analysis 6 indicators we can make a conclusion of the international status of China joy and international influence. It also tries to find out the main problems in China's online game industry.

중국의 온라인게임 산업은 2010년까지 10여 년이라는 길을 걸어왔다. China joy전시행사는 중국 온라인게임의 발전과정의 수요에 따라 게임발전을 위해 만들어졌고 2004년부터 China joy는 7년 동안 8번(2004년 2번 조직)이라는 개최 과정을 거쳐 아세아에서 제일 큰 게임엑스포로 성장하였고 중국 온라인게임업계의 기준을 상징하는 축제로 자리매김을 하게 되었다. 본문은 발전하고 있는 china joy를 세계적인 E3, TGS와 비교 분석하면서 중국 온라인게임 산업의 국제적 위치와 직면하게 될 문제점을 6가지 요소로부터 분석해본다. 1) 참여한 인원 수 2) 외국인의 참여인원 수 3)게임엑스포의 또 다른 매력: 기업 참여수와 기업종류 다양성 4) 참여 기업의 다소와 상품 품질 5) 게임엑스포의 콘셉트 6) China joy 세계적 영향력이다.

Keywords

References

  1. China joy 공식 홈페이지
  2. E3 공식 홈페이지 http://www.e3expro.com
  3. 미국엔터테인먼트ESA www.theesa.com
  4. Tokyo Game Show 공식 홈페이지
  5. Tokyo Game Show 2009 공식 홈페이지 보도
  6. Tokyo Game Show 2010 공식홈페이지 하계보도
  7. China Joy 최고가 될 수 있를까? 출처:pcgames 2010.06.30. 편집:dengshuzhen
  8. 예전보다 적어진China joy한국온라인게임과 그영향력 tencent 게임 2010.08.03
  9. 제7회 China hoy로부터 보는 발전중의 중국게임산업 기획: (Cloud Fu)
  10. 외국매체가 보는 China joy 출처 pcgames 2010.08.06 편집: chenxiaomin
  11. 비주류로 전락된 게임- China joy의 입장분석 2010.08.05 17173제공
  12. China joy의 업적 갱신으로 증명되는 온라인 게임 산업발전 tencent 게임 2010.06.11
  13. 한국 매체가 보는 china joy 5가지 요인 출처:pcgames 2010.08.09 편집: chenxiaomin
  14. 풍운15년- E3이 09년부터 일반인에게 재개방 출처: CNET 중국.ZOL 2008.10.30