DOI QR코드

DOI QR Code

A Location-based Service on Smartphone Combining with Mirror World

미러월드 연계를 통한 스마트폰에서의 위치기반 서비스

  • 오규환 (아주대학교 미디어학과) ;
  • 김재원 (아주대학교 미디어학과) ;
  • 배경우 (아주대학교 미디어학과)
  • Received : 2010.11.12
  • Accepted : 2010.12.07
  • Published : 2011.02.20

Abstract

Mobile based location-based service can normally be classified into four categories according to their dimensions of their screen layout: map-based, bird-eye view based, photo-based, and video-based. Specifically, video-based layout system combining AR technology has a appealing factor to users through the reality-based presence but normally requires sophisticated real-time image matching algorithms to represent the system. This paper provides a new location-based service by introducing mirror world to resolve the problem and implements its prototype. The proposed service does not need such algorithm and will effectively be useful for users to get the reality of the presence for any locations which is regardless of a user's real location.

모바일 위치기반 서비스는 화면형태에 따라 지도, 조감화면, 사진 이미지, 현장영상 기반으로 구분 된다. 이 중 증강현실로 대표되는 현장영상 기반의 화면형태는 현재 사실적인 화면을 통해 현장감을 제공함으로써 사용자에게 가장 감성적으로 어필을 하고 있지만 이를 이상적으로 구현하기 위해서는 매우 정교한 패턴 매칭 방식 알고리즘이 요구되고, 서비스 지역이 사용자의 실제 위치 주변으로 제약되는 한계를 가진다. 본 논문에서는 미러월드의 도입을 통해 이러한 문제를 해결하는 위치 기반 서비스를 제안하고 시제품을 제작한다. 제안하는 서비스는 미러월드 데이터와 연계하여 매칭 알고리즘이나 사용자가 서비스 대상 지역에 있어야 하는 한계 없이 사용자에게 해당 지역을 사실적인 영상을 통해 현장감을 효과적으로 줄 수 있다.

Keywords

References

  1. Ronald Azuma. A Survey of Augmented Reality, Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), pp. 355-385, 1997.
  2. Hollerer, T. and Feiner, S. Mobile augmented reality. In H. Karimi and A. Hammad, editors, Telegeoinformatics: Location-Based Computing and Services. Taylor and Francis Books Ltd., 2004.
  3. Schmalstieg, D. and Wagner, D. Mobile Phones as a Platform for Augmented Reality. Proceedings of the IEEE VR 2008 Workshop on Software Engineering and Architectures for Realtime Interactive Systems, IEEE, Reno, NV, USA: Shaker Publishing, pp. 43-44, 2008.
  4. Wagner, D., Schmalstieg, D., "ARToolKitPlus for Pose Tracking on Mobile Devices", Proceedings of 12th Computer Vision Winter Workshop, pp. 139-146, 2007.
  5. SCHMALSTIEG D., WAGNER D., "Experiences with handheld augmented reality", Proceedings of IEEE and ACMInt'l Symp. onMixed and Augmented Reality, pp. 3-15, 2007.
  6. Layar, http://layar.com
  7. Sekai Camera, http://sekaicamera.com
  8. Scan Search, http://www.scan-search.com
  9. J. Cascio, J. Paffendorf, J. Smart, C. Bridges, J. Hummel, J. Hurtsthouse, and R. Moss, "Metaverse Roadmap: Pathways to the 3D Web", Report on the cross-industry public foresight project, p. 5, 2007.
  10. W. Sadowski & K. Stanney, Presence in virtual environments. In K. M. Stanney (Ed.), Handbook of virtual environments: Design, implementation and applications, 791-806 New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2002.
  11. Wikitude, http://www.wikitude.org
  12. 네이버 지도, http://itunes.apple.com/app/id311867728
  13. 다음 지도, http://itunes.apple.com/app/id304608425
  14. Apple iPhone, http://www.apple.com/iphone
  15. Defense Mapping Agency, "DMA Technical Manual 8358.2: The Universal Grids: Universal Transverse Mercator (UTM) and Universal Polar Stereographic (UPS)," Fairfax, VA, 1989.
  16. Apple iPod touch, http://www.apple.com/ipodtouch
  17. S.T. Ryoo and K.H. Yoon, Full-View Panoramic Navigation Using Orthogonal Cross Cylinder, J. Winter School of Computer Graphics, pp. 381-388, 2002.