DOI QR코드

DOI QR Code

College Students' Understanding of a Multicultural Curriculum

다문화 교육과정에 관한 대학생 인식

  • Yun, Tae-Young (Dept. Home Economics Education, Wonkwang University) ;
  • Lee, Eun-Hee (Dept. Home Economics Education, Wonkwang University)
  • 윤태영 (원광대학교 사범대학 가정교육과) ;
  • 이은희 (원광대학교 사범대학 가정교육과)
  • Received : 2011.01.06
  • Accepted : 2011.02.08
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The purpose of this study was to investigate the understanding of a multicultural education curriculum(educational goals, contents, methodology, subjects, problems, and revitalization) by college students and its process, to provide base materials to be used in revitalizing an efficient multicultural education. The subjects were 750 college students located in Jeonbuk province. In this statistical analysis, SPSS 12.0 program was used to conduct frequency analysis, credibility analysis, $X^2$ test, t-test, one-way ANOVA, and Duncan' multiple comparison. For the educational goals of multicultural education, most people responded it was "to positively experience cultural diversity and commonality." As for methodology, the paper found that there were two elements, namely, consolidation form and specific form; there were no differences between responses given by different genders, but differences were observed among different grade levels and majors. Looking at the content of multicultural education, emphasis was given to the equality of different cultures. Multicultural education was taught most frequently in Home Economics Education. In conclusion, by focusing on university students, the paper looked at the awareness of multicultural the necessity of multicultural education, and the awareness of the multicultural education process. Above all, in terms of home economics education, there must be more systematic studies on school field education and related educational programs in order to revitalize multicultural education.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부. (2007). 초중등교육과정 총론. 2007. 2. 28.
  2. 김선미. (2000). 다문화 교육의 개념과 사회과 적용에 따른 문제. 사회과 교육학연구, 4, 63-81.
  3. 김성희. (2010). 가정과 교사의 다문화가족과 다문화가족교육에 대한 인식. 동국대학교 석사학위논문.
  4. 김순옥. (2009). 다문화 교육 지원 프로그램에 대한 학부모의 인식에 관한 연구. 동국대학교 석사학위논문.
  5. 김아영. (2006). 초등교사의 다문화교육인식 실태조사. 서울교육대학교 석사학위논문.
  6. 김정원, 이주영, 김경본. (2009). 다문화가정 부모 및 유아교사의 다문화교육에 관한 인식. 한국유아교육.보육행정학회, 13(2), 7-26.
  7. 김홍운. 김두정. (2008). 다문화교육에 대한 초등학교 교사들의 인식에 관한 연구. 교육연구논총, 29, 41-63.
  8. 김혜연. (1997). 다문화 교육에 대한 일반적인 고찰. 제주관광대학논문집, 3, 220-237.
  9. 노석봉 .(2010). 중등학교 예비교사들의 다문화가정 학생과 다문화교육에 대한 인식 조사 연구. 전남대학교 석사학위논문.
  10. 모경환. 황혜원. (2007). 중등교사들의 다문화적 인식에 대한 연구: 수도권 국어.사회과 교사를 중심으로. 시민교육연구, 39(3), 79-100.
  11. 박여울. (2010). 다문화교육을 위한 중학교 가정교과수업에 대한 연구. 한양대학교 석사학위논문.
  12. 송용숙. (2010). 공.사립 유치원 교사의 다문화 교육 인식과 실태에 관한 연구. 영남대학교 석사학위논문.
  13. 양옥승. (1997). 유아교육과정 연구의 재개념화II: 다문화 주의의 적용. 덕성여자대학교 교육연구, 5, 49-66.
  14. 양주애. (2010). 도덕과 교육에서의 다문화 교육을 위한 방안. 한국교원대학교 석사학위논문.
  15. 이경우. 이은하. (1999). 반 편견 교육 II. 서울: 창지사.
  16. 이미혜. (2004). 다문화 교육에 대한 유치원 교사와 아버지의 인식 및 교육 실제 비교. 가톨릭대학교 석사학위논문.
  17. 이은주. (2010). 경인지역 초등학교 교사의 다문화교육에 관한 인식과 요구 분석. 경인교육대학교 석사학위논문.
  18. 이춘자. (2008). 다문화 교육에 대한 예비유아교사의 인식 분석. 한국보육학회지, 8(3), 19-47.
  19. 장인실. (2003). 다문화 교육이 한국교사 교육과정 개혁에 주는 시사점. 교육과정연구, 21(3), 409-431.
  20. 정경미. (2009). 반편견(Anti-bias)교육 프로그램이 편견과 다문화 인식에 미치는 영향. 경인교육대학교 석사학위논문.
  21. 정선희. (1997). 다문화교육에 관한 유아교사의 인식과 실태조사. 이화여자대학교 석사논문.
  22. 정진홍. (2008). 다문화교육에 대한 교사들의 인식 조사 연구. 대구대학교 석사학위논문.
  23. 조연순. (1997). 세계교육에 대한 국가간 비교연구. 교육과학연구, 26, 49-80
  24. 채정란. (1999). 다문화 교육의 관점에서 본 '우리나라'와 '다른나라' 생활주제분석. 한국교원대학교 석사학위논문.
  25. 통계청. (2009), 인구동태(혼인, 이혼).
  26. 하숙현. (2000). 다문화교육에 대한 부모의 인식 및 양육 실제 연구조사. 성균관대학교 석사학위논문.
  27. 한건수. (2006). 이주노동자 자녀의 한국생활과 적응, 다학문적 관점에서 본 이주 아동의 교육과 복지, 숙명여자대학교논문집, 10, 1-21.
  28. 황혜원. (2007). 중등 사회과 교사들의 다문화교육에 대한 인식 연구. 서울대학교 석사학위논문.
  29. Baker, G. C. (1994). Planning and organizing for multicultural instruction. Addision-wesley Publishing company.
  30. Banks, J. A. (1994). An introduction to multicultural education. Bostion: Allyn and Bacon.
  31. Banks, J. A, & Banks, C. A, M. (2001). Multicultural education: Issues and perspectives, 4th ed., Boston: Allyn & Bacon. 1.
  32. Gollnick, D. M, & Chinn, P. C. (2006). Multicultural education in a pluralistic society, 7th ed., Upper saddle river, NJ: Pearson. 5.
  33. Pang, Valerie Ooka. (2005). Multicultural Education: A Caring-Centered. Reflective Approach. 2nd ed. New York: McGraw Hill. 232-246.
  34. Remsey, P. G. (1987). Teaching and Learning in a diverse world: Multicultural Education for young children. New York: Teacher College Press.
  35. Ramsey, P. G. & Derman-Sparkes. (1989). Anti-bias curriculum tools for empowering young children. Washington, DC: National Association for young children.