DOI QR코드

DOI QR Code

An Exploratory Study on the Preparation for Elementary School and the School Adjustment of Mothers of Disabled Children

장애아동어머니의 자녀 취학준비 및 학교적응에 관한 연구

  • 박천희 (인하대학교 소비자아동학) ;
  • 양성은 (인하대학교 소비자아동학)
  • Received : 2010.11.12
  • Accepted : 2010.01.11
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The purpose of this study was to explore the parenting experiences of mothers of disabled children. The study focused on how mothers of disabled children prepared for their children's transition to elementary school and how they experienced their children's adjustment to school. Twenty mothers of children with developmental or intellectual disabilities participated in the study. Each mother had experienced an inclusive education program at an elementary school for more than a year. Twelve mothers have children with intellectual disabilities and eight have children with developmental disabilities. Individual in-depth interviews were carried out to collect qualitative data. To analyze the data, the research followed the phenomenological analysis method of Giorgi. The results showed that mothers of disabled children were actively involved with inclusive day care centers and therapy programs to prepare for children elementary school. Most wished to send their children to a general elementary school with an inclusive program, although decision making was not easy. When their children entered elementary school, some mothers observed their children's struggle with school and their peer relationships. They sought support from teachers and other mothers. These mothers showed a desire for their children's social independence. This study highlighted the necessity to develop support programs for disabled children and their mothers.

Keywords

References

  1. 고영순. (2004). 통합교육 환경에서의 경도 정신지체 학생의 스트레스. 단국대학교 석사학위논문.
  2. 교육과학기술부. (2008). 특수교육통계. 서울: 교육과학기술부.
  3. 교육과학기술부. (2008). 특수교육연차보고서. 서울: 교육과학기술부.
  4. 김동배. (2007). 정신지체아동의 적응행동연구: 통합장면을 중심으로. 청주교대학교 석사학위논문.
  5. 김민희. (2008). 통합교육에 대한 초등학교 일반교사와 일반학생 부모의 인식 수준 비교 연구. 아주대학교 석사학위논문.
  6. 김정현. (1996). 장애유아 일반유치원 통합과 통합의 방해 요인에 대한 특수교사와 일반교사의 인식조사. 이화여자대학교 석사학위논문.
  7. 김호윤. (2002). 또래중재 통합 놀이 활동이 발달지체유아의 사회성에 미치는 영향. 단국대학교 석사학위논문.
  8. 박말주. (2001). 통합교육을 받고 있는 발달장애 유아의 또래관계 특성. 공주대학교 석사학위논문.
  9. 박우식. (2010). 통합학급 교사와 일반아동의 장애아동에 대한 수용태도. 진주교육대학교 석사학위논문.
  10. 변찬석, 서경희. (1998). 일반학급에서의 경도장애아의 사회적 수용도. 특수교육 연구, 5, 69-84.
  11. 오현정. (2002). 통합학급과 특수학급에서의 정신지체아동의 수업행동 분석. 공주대학교 석사학위논문.
  12. 이경복. (2006). 장애학생의 학교적응유연성에 관한 연구. 카톨릭대학교 석사학위논문.
  13. 이나미, 윤점룡. (1989). 특수학급 운영의 효율화 방안. 서울: 한국교육개발원.
  14. 이영순. (2007). 유아특수교사와 통합교사의 멘토링기법이 유치원 통합교사의 전문성 신장에 미치는 효과. 공주대학교 석사학위논문.
  15. 이소현. (1997). 장애 영유아 통합교육의 동향 및 과제. 인간발달연구, 25(1), 71-91.
  16. 전정희. (2000). 일반학급에 통합된 장애아동의 또래관계 연구. 공주대학교 석사학위논문.
  17. 정미경. (2006). 미술치료프로그램이 정신지체아동의 학교 적응에 미치는 효과. 경성대학교 석사학위논문.
  18. 정유경. (2005). 과령입학 발달장애 아동의 학교적응에 대한 부모 만족도 조사. 대구대학교 석사학위논문.
  19. Deklyen, M., & Odom, S. L. (1989). Activity structure and social interaction with peers in developmentally integrated play group. Journal of Early Intervention, 19, 342-351.
  20. Guralnick, M. J., & Weinhouse, E. N. (1984). Peer-related social interactions of developmentally delayed young children: Development and characteristics. Developmental Psychology, 20, 815-827. https://doi.org/10.1037/0012-1649.20.5.815
  21. Marcell, M., & Jett, D. A. (1985). Identification of vocally expressed emotion by mentally retarded and nonretarded individuals. American Journal of Mental Deficiency, 89(5), 537-545.
  22. Hallahan, D., Kauffman, J., & McKinny, J. (1988). Instruction to the series: Questions about the regular education initiative. Journal of Learning Disabilities, 21(1), 3-5. https://doi.org/10.1177/002221948802100101
  23. Morgan, D. M., & York, M. E. (1981). Ideas of main streaming young children. Young Children, 36(2), 18-23.
  24. Odom, S. L., & McEvoy, M. A. (1989). Integration of young children with handicaps and normally developing children. In S. Odom & M. B. Kames (Eds.), "Early intervention for infants and children with handicaps": An empirical base(pp. 241-267). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing, Co, Inc.
  25. Stainback, S., & Stainback, W. (1984). A Rational for the merger of special and regular education. Exceptional Children, 51(2), 102-111
  26. Wenz-Gross M. & Siperstein, G. N. (1998). Students with learning problems at risk in middle school: Stress, social support, adjustment. Exceptional Childre, 65(1), 91-100.