DOI QR코드

DOI QR Code

부모-자녀 놀이치료 참여에 관한 질적 연구 - 어머니들의 관점에서 -

Qualitative Study on Participating in Filial therapy - focusing mothers' perspective-

  • 김숙경 (한성대학교 교육대학원)
  • 투고 : 2010.09.01
  • 심사 : 2011.01.05
  • 발행 : 2011.02.28

초록

The purpose of this study is to understand mothers' experiences in filial therapy and to investigate them from a phenomenological perspective. For these purposes, three mothers were observed in a filial therapy process from a counselor and researcher perspective from December 2009 to April 23, 2010. After the program, mothers were interviewed and video tape were used in order to a better understand their experiences. Their experiences were analyzed in a format of experience with time, space, relation, and body, and interpreted their meanings. The result of the study shows the follows: Mothers have failed to put a priority on making time for a special play session.; They also had conflicts when they were unable to handle new skills.; They failed to make proper responses; They failed to internalize the space itself; The first intense emotion they felt in a play session was 'awkward.'; They learned what kind of person they were by using new skills through the body.; The method of how mothers formed a relationship with their children revealed itself in play. The meanings of participation in filial therapy can be discussed from two perspectives; 'becoming an observer' and 'taking care of'.

키워드

참고문헌

  1. 김영천. (2006). 질적연구방법론 I. 서울: 문음사.
  2. 김재환, 부정민. (2006). 게임놀이치료를 활용한 부모-자녀 놀이치료 프로그램이 자녀에 대한 부모의 수용 능력과 스트레스에 미치는 영향 -저소득 가족을 중심으로-. 아동학회지, 27(6), 107-121.
  3. 백지은, 이정숙. (2009). 부모-자녀 놀이치료 프로그램이 부모자녀 상호작용에서의 공감 및 문제 행동에 미치는 효과 -분리불안아동을 대상으로-. 아동학회지, 30(4), 99-116.
  4. 서덕희. (2009). 문화와 교육의 개념의 실존성: '살아있는' 교육인류학을 위한 소고. 교육인류학연구, 12(2), 1-44.
  5. 이근호. (2007). 질적 연구 방법론으로서의 현상학: 독특성과 보편성 사이의 변증법적 탐구 양식. 교육인류학 연구, 10(2), 41-64.
  6. 이수정, 박찬국. (1999). 하이데거. 서울: 서울대학교 출판부.
  7. 이은하. (2006). 부모-자녀 놀이치료를 통한 어머니-자녀 상호작용 증진과 자녀의 행동문제 감소에 관한 연구 -산후 우울증을 경험한 어머니와 그 자녀를 대상으로-. 놀이치료연구, 10(1), 49-66.
  8. 이은하, 정계숙. (2006). 형제관계 개선을 위한 부모-자녀 놀이치료 프로그램 효과 연구. 아동학회지, 27(1), 45-65.
  9. 이진경. (1997). 근대적 시.공간의 탄생. 서울: 푸른숲.
  10. 이진경. (2000). 근대적 주거공간의 탄생. 서울: 소명출판.
  11. 이진경. (2002a). 노마디즘 1. 서울: 휴머니스트.
  12. 이진경. (2002b). 노마디즘 2. 서울: 휴머니스트
  13. 장미경. (1998). 아동중심놀이치료 기법을 이용한 부모자녀관계증진 훈련 프로그램의 효과, 숙명여자대학교 박사학위 논문.
  14. 장미경, 손금옥, 김성은. (2009). 놀이치료를 활용한 부모 교육 프로그램에 참여한 부모의 공감능력 및 자녀의 정서행동문제의 변화과정 분석. 한국생활과학학회지, 18(2), 325-340. https://doi.org/10.5934/KJHE.2009.18.2.325
  15. 장미경, 손금옥, 서지영. (2007). 아버지의 공감능력 증진과 유아기 자녀의 행동문제 개선을 위한 부모놀이 치료의 효과. 한국가족복지학, 12(3), 97-113
  16. 정계숙, 이은하. (2005). 부모-자녀 놀이치료를 통한 유아의 가정 내 대인적 행동문제 감소에 관한 연구. 정서행동장애연구, 21(4), 111-138.
  17. 정계숙, 이은하. (2008). 부모-자녀 놀이치료를 통한 부적응 유아의 대인관계 증진 사례연구. 아동학회지, 29(1), 63-86.
  18. 정계숙, 이은하, 고은경. (2006). 부모-자녀 놀이치료 과정에서 어머니의 자기보고에 나타난 부모역할 수행에 대한 반성과 그 의미. 아동학회지, 27(6), 13-34.
  19. 조용환. (1997). 사회화와 교육. 서울: 교육과학사.
  20. 조용환. (1999). 질적 연구 방법과 사례. 서울 : 교육과학사.
  21. 조용환. (2001). 문화와 교육의 갈등-상생 관계. 교육인류학연구, 4(2), 1-27.
  22. 최명선, 김광웅. (2005). 아동상담에서 부모와 치료자간 치료관계에 대한 연구. 아동학회지, 26(3), 111-125.
  23. 최영희. (2006). 부모교육으로서의 부모놀이치료 효과에 대한 연구. 아동학회지, 27(5), 1-17.
  24. 최영희. (2007a). 공감과 수용에 초점을 둔 부모놀이치료의 추후효과. 아동학회지, 28(3), 45-59.
  25. 최영희. (2007b). 부모놀이치료 효과 재검증. 한국놀이치료학회지, 10(4), 53-63.
  26. 한경애. (2007). 놀이의 달인, 호모루덴스. 서울: 그린비.
  27. Andronico, M., & Blake, (1999). The application of filial therapy to young children with stuttering problems, Journal of Speech and Hearing Disorder, 36(30), 337-381.
  28. Bavin-Hoffman, R., Jennings, G., & Landreth, G. L. (1996). Filial therapy : Parental perceptions of the process. International Journal of Play Therapy, 5(1), 45-58. https://doi.org/10.1037/h0089109
  29. Bollnow, O. F. (1971). Padagogok in anthropopogischer Sicht. Tokyo: Tamagawa Univ. Press. 오인탁 옮김 (1982). 교육의 인간학. 서울: 문음사.
  30. Bollnow, O. F. (1981). Philosie der Erkenntnis. Stuttgart: Kohlhammer. 백승균 옮김 (1993). 인식의 해석학. 서울: 서광사.
  31. Bratton, S. (1993). Filial therapy with single parents. Unpublished doctorial dissertation, University of North Texas. Denton.
  32. Bratton, S., & Landreth, G. (2006). Child Parent Relationship Therapy(CPRT): 10 Session Filial Therapy Model). 김양순 옮김 (2008). 놀이치료를 통한 부모-자녀 관계 치료 10세션 부모-자녀 놀이 치료 모델. 서울: 학지사.
  33. Bratton, S., & Landreth, G., Kellam, T., & Blackard, S. (2006). Child Parent Relationship Therapy (CPRT) Treatment Manual: A 10-Session Filial Therapy Model for Training Parent. NY: Routledge.
  34. Chau, I., & Landreth, G. (1997). Filial therapy with chinese parents: Effects on parental empathic interaction, parental acceptance of child and parental stress. International Journal of play Therapy, 6(2), 75-92. https://doi.org/10.1037/h0089409
  35. Edwards, N., Ladner, J., & White, J., (2007). Perceived Effectiveness of Filial Therapy for a Jamaican Mother: A Qualitative Case Study. International Journal of play Therapy, 16(1), 36-53. https://doi.org/10.1037/1555-6824.16.1.36
  36. Gadamer. H. (1990). Wahrheit und Methode. 이길우, 이선관, 임호일, 한동원 옮김 (2000). 진리와 방법. 서울: 문학동네.
  37. Glover, G. J., & Landreth, G. L. (2000). Filial Therapy with Nativr Americans on the Flathead Reservation. International Journal of Play Therapy, 9(2), 57-88. https://doi.org/10.1037/h0089436
  38. Guerney, B. G. Jr. (1964). Filial therapy; Description and rationale. Journal of Consulting Psychology, 28, 303-310.
  39. Jo, Y. H. (1989). Understanding the boundaries of make-belive: An ethnographic case study of pretend play among Korean children in U. S. A community. University of Illinois at Urbana-Champaign.
  40. Kale, A. L., & Landeth, G. L. (1999). Filial therapy with parents of children experiencing learning difficulties. International Journal of play Therapy, 2(8), 35-56.
  41. Kidron, M. (2004). Filial Therapy with Israeli patents (Doctorial dissertation, University of North Texas. 2003). Dissertation Abstracts International, A, 64(12), 4372.
  42. Lahti, S. L. (1993). An ethnographic study of the filial therapy process (Doctorial dissertation, University of North Texas, 1992). Dissertation Abstracts International, A, 53(08), 2691.
  43. Lee, K. (2005). A Traveller's Tale: The Experience of Study in a Foreign Language. Unpublished doctoral dissertation, University of Alberta, Edmonton, AB.
  44. Lee, M., & Landreth. G. L. (2003). Filial therapy with immigration Korean parents in the United States. International Journal of play Therapy, 12(2), 67-85.
  45. McGuire. D. K. & McGuire. D. E. (2001). Linking parents to play therapy. 김광웅, 강은주, 진화숙 옮김 (2008). 놀이치료에서의 부모상담. 서울: 시그마프레스.
  46. Merleau-Ponty, M. (1945). Phenomenology of perception. 류의근 옮김 (2002). 지각의 현상학. 서울: 문학과 지성사.
  47. Smith, N., & Landreth, G. L. (2003). Intensive filial therapy with child witnesses of domestic violence: A comparison with individual and sibling group. International Journal of play Therapy, 12(1), 67-88.
  48. Solis, C. M., Meyers, J., & Varjas, K. M. (2004). A qualitative case study of the process and impact of filial therapy with an African American parent. International Journal of play Therapy, 13(2), 99-118. https://doi.org/10.1037/h0088892
  49. Spradlley. J. P. (1980). Participation observation. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  50. Steen, R. L. (2005). Adapting filial therapy for families who have a child with a life-threatening illness(Doctoral dissertation, University of North Texas, 2004). Dissertation Abstracts International, B, 65(08), 4306.
  51. Taylor, S. (2002). The tending instinct: How nurturing is essential for who we are and how we live. 임지원 옮김 (2008). 너와 나를 묶어 주는 힘 보살핌. 서울: 사이언스 북스.
  52. Tew, K., Landreth, G. L., Joiner, K., & Solt, M. (2002). Filial therapy with parents of chronically ill children. International Journal of play Therapy, 11(1), 79-100. https://doi.org/10.1037/h0088858
  53. Tuan, Yi-Fu. (1977). Space and place: The perspective of experience. Minessota: Univ. of Minessota Press. 구동희, 심승희 옮김 (2005). 공간과 장소. 서울: 대윤.
  54. van Manen (1994). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. New York: State University of New York. 신경림, 안규남 옮김 (1994). 체험연구: 해석학적 현상학의 인간과학 연구방법론. 서울: 동녘.
  55. Winek, J., Lambert-Shute, J., Johnson, L., Shaw, L., Krepps, J., & Wiley, K. (2003). Discovering the moments of moments of moment in Filial therapy: A single case qualitative study. International Journal of play Therapy, 12(1), 89-104. https://doi.org/10.1037/h0088873
  56. Yuen, T., & Landreth, G., & Baggerly, J. (2002) Filial Therapy with immigrant Chinese families. International Journal of play Therapy, 11(2), 63-90. https://doi.org/10.1037/h0088865