A Study of BRT System to Analyze Driving Skill

운전 숙련도 분석을 위한 BRT 시스템에 대한 연구

  • Jeon, Jong-Oh (Dept. of Electronics and Computer Engineering, Chonnam National University) ;
  • Park, Seong-Mo (Dept. of Electronics and Computer Engineering, Chonnam National University) ;
  • Won, Yong-Gwan (Dept. of Electronics and Computer Engineering, Chonnam National University)
  • 전종오 (전남대학교 전자컴퓨터공학과) ;
  • 박성모 (전남대학교 전자컴퓨터공학과) ;
  • 원용관 (전남대학교 전자컴퓨터공학과)
  • Received : 2010.08.23
  • Accepted : 2010.12.30
  • Published : 2011.01.25

Abstract

In modem society, car are the most important transportation. Thereby, car accidents has been increasing steadily. The driver is the biggest factor of car accident. Therefor, various studies about driver (reaction time, mentality, physiological signal, age, pattern of drive) are underway. In this paper, we design a embedded system for measuring the reaction time by driving skill. The proposed system is composed of measuring brake module, OBD-2 scanner and bluetooth transmission module. Also, we implement GUI program to analyze experiment result and database to store results. Though our proposed system, we can analyze driving skill.

현대 사회에서 자동차는 가장 중요한 이동수단으로써 사용되고 있다. 그로 인해 교통사고 또한 증가되고 있는 추세이다. 교통사고의 가장 큰 요소는 운전자이다. 그렇기 때문에 운전자에 대한 연구는 반응속도, 심리상태, 생체 선호, 연령, 주행패턴 등으로 다양하게 진행되고 있다. 본 논문에서는 운전자의 숙련도에 따른 장애물 인식 반응속도를 측정하기 위한 임베디드 시스템을 설계하였다. 본 논문에서 제안된 시스템은 브레이크 측정 모듈과 OBD-2 스캐너, 블루투스 전송 모듈로 구성되어있다. 또한, 측정된 데이터를 저장하고 분석하기 위해 GUI 프로그램과 데이터베이스를 구축하였다. 제안된 시스템을 통해 운전자의 반응 속도를 측정한 결과, 운전 숙련도를 판단할 수 있었다.

Keywords

References

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