Abstract
In this paper, we propose the standardized idea for learning environment of e-Learning 2.0 (originated from Web 2.0 paradigm) to overcome limitations of current passive e-Learning environment. Because current LMS/ LCMS which manages e-learning systems has the limitation of providing various interactive elements when people use video contents to study, it lacks real-timeness and interactivity between teacher-learner and learner-learner in the operation of video contents and has difficulty in measuring accurate progress rate of learners in the process of teaching-learning. Therefore, we designed multimedia contents(both-way learning requisite) to overcome limitations of current e-Learning system and to maximize the effect of learning of learners so that it makes possible to interact between learners and teachers in realtime. For this, this thesis designs the standardized idea based on expanded SCORM standard which is now used for manufacturing LMS/LCMS, and according to ideas we have proposed, it implements e-learning multimedia environment.
본 논문에서는 기존의 수동적인 이러닝 학습환경의 한계를 극복하기 위해 웹 2.0에서 도래된 이러닝 2.0 학습환경을 위한 표준안을 제시한다. 이러닝 체제를 관리하는 기존의 LMS/LCMS는 동영상 학습 시 다양한 인터렉티브 요소 제공에 한계가 느껴지는 점이 있어 동영상에 있는 콘텐츠 운영시 교수자-학습자, 학습자-학습자 사이에 실시간성 및 상호작용성이 부족하고, 교수-학습간에 학습자의 정확한 진도율 측정이 힘든 점 등이 있었다. 때문에 이러한 이러닝의 한계를 극복하고 학습효과를 극대화 시킬 수 있는 방법으로 학습자와 교수자간 실시간으로 상호작용할 수 있는 멀티미디어 콘텐츠(양방향 학습요소)를 설계한다. 이를 위해 현재 LMS/LCMS 제작 시 사용되고 있는 SCORM 표준을 확장한 표준안을 설계하고, 제시한 내용을 바탕으로 이러닝 멀티미디어 환경을 구현한다.