DOI QR코드

DOI QR Code

대한제국기 내장원의 공문서 편철과 분류

The Classification and filing of the Official Documents of the Office of Crown Properties in the Great Han Empire


초록

내장원은 1895년 4월 궁내부 소속 기관으로 왕실의 보물 및 세전장원(世傳莊園)과 기타 재산을 관리하기 위해 설치되었다. 그러나 대한제국이 성립되고 황제권을 강화하는 정책이 시행되면서 내장원은 역둔토(驛屯土) 해세(海稅) 인삼(人蔘) 광산(?山) 등 각종 재원을 관할하며 거대 재정기구로 확대되었다. 내장원의 관할 재원이 증대됨에 따라 하급기관도 증가해 장원과(莊園課), 종목과(種牧課), 삼정과(蔘政課) 등이 설치되었다. 내장원은 각종 재원을 관리하면서 각부부원청(各府部院廳) 지방기관 민들과 거래한 다양한 문서를 1단계로 과(課)를 단위로 분류하였다. 내장원의 대표적 문서철인 "훈령조회존안(訓令照會存案)", 13도 각군 보고 소장, "각부군래첩(各府郡來牒)"은 장원과, "내장원경리원각도각군보고존안(內藏院經理院各道各郡報告存案)", "훈령존안(訓令存案)"은 종목과, "통첩편안(通牒編案)", "궁내부훈령편안(宮內府訓令編案)"은 지응과에서 처리한 문서철이었다. 이들 문서철은 같은 시기에 내장원에서 처리한 문서들이지만, 각 문서철의 문서의 내용은 중복되지 않았다. 이는 내장원에서 과를 단위로 문서를 분류하여 편철하였기 때문이다. 내장원은 과 단위로 문서를 분류한 다음 문서의 수발신 여부를 문서의 편철 기준으로 삼았다. 내장원은 한 종류의 문서만을 편철한 경우도 있었지만, 다른 종류의 문서를 함께 편철하기도 했다. 문서 종류는 문서 명칭을 통해 문서 성격과 거래 기관간의 위계를 보여주는 역할을 한다. 그런데 문서의 등급이 다른 조회와 훈령, 조회와 보고 같은 문서를 함께 편철했다는 것은 거래 기관의 위계가 문서 편철의 1차 기준은 아니었다는 것이고, 이는 문서 종류별로 문서를 편철하지 않았다는 것이다. 내장원은 서로 연관된 문서를 조응해서 편철하지도 않았다. 조회는 대등한 관리에게 보내는 문서이며, 이에 대해 답신하는 문서가 조복이다. 조회 조복은 각각 동일한 사안을 처리하는 과정에서 거래한 서로 조응하는 문서이다. 그러나 장원과와 종목과 모두 조회 조복을 따로 분리해서 각각 편철하였다. 문서 종류가 다른 훈령과 조회를 함께 편철하고, 서로 조응하는 조회 조복을 따로 분리하여 편철한 것은 해당 문서가 수신 문서인지, 발신 문서인지 문서의 수발신 여부를 편철 기준으로 삼았기 때문이었다. 수발신 문서를 구분한 다음, 한 책 단위로 문서를 편철할 때는 지역이나 기관의 구분 없이 문서시기를 기준으로 삼았다. 거래 기관이나 지역의 구분 없이 편철된 다른 문서철과는 달리 1900년부터 13도 각군 보고 소장은 도를 단위로 구분한 다음 각 책을 문서 시기별로 구분하여 편철하였다. 13도 각군 보고 소장에 지역별 구분이 적용된 것은 내장원의 관할 재원이 증대되면서 지방과 맺는 관계 또한 확대되었기 때문에, 이들과 거래한 문서를 효율적으로 관리하기 위해 도를 단위로 지역을 구분한 다음 문서 시기별로 문서를 나누어 편철하였던 것이다. 내장원은 1차적으로 과를 단위로 문서를 분류한 다음, 수발신을 기준으로 문서를 구분하고, 각 문서철은 문서시기를 단위로 편철하는 공문서 편철과 분류체계를 마련하였던 것이다.

The Office of Crown Properties was established to manage the property of royal properties as an institution belonging to the Department of the Royal Household in April, 1895. However, as the Great Han Empire established and various policies enforcing the power of the emperor became introduced, the Office of Crown Properties came to be expanded to a large financial agency that would be in charge of various financial sources such as Public Land and Maritime Tax. As the Office of Crown Properties came to manage various income sources, it classified the documents dealing with various government agencies in the Capital and other countryside regions by the unit of Section. The Office of Crown Properties classified the documents by Section and filed them according to Sending/Receiving subject. Sometimes, it filed one kind of document only but sometimes many different kinds of documents were filed together. The types of the document can show the characteristics of the document and the hierarchy of the related agencies through the document name. The fact that they filed the documents with different grades in one file shows that the hierarchy of the agency they dealt with was not the primary standard of the filing and that they did not file the documents by its type. The Office of Crown Properties did not file the related documents in the same file, either. We can say the documents are related if they were corresponded with other agencies while they dealt with a specific item. However, they did not file the related documents in the same file but distinguished sending documents from receiving documents. The reason why they filed different kind documents in the same file and separated the related documents in different file was they took 'whether they were sent or received' as the primary filing standard. They separated the sending documents from the receiving documents first and then filed them according to time regardless of the region or institution. The Office of Crown Properties primarily classified the documents by Section, classified the documents with the standard of whether they were receiving documents or sending documents and then filed them in a file according to the time. It means that the Office of Crown Properties came to create the Official Document Classification and filing system.

키워드