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교수학습지원센터에 대한 학습자 만족도 및 효과 분석

An Analysis of Learner Satisfaction and Effectiveness Regarding 'Center for Teaching and Learning Support'

  • 김창수 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 최석윤 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과) ;
  • 김정훈 (부산가톨릭대학교 보건과학대학 방사선학과)
  • 투고 : 2010.03.30
  • 심사 : 2010.06.16
  • 발행 : 2011.03.28

초록

본 연구는 교수학습지원센터에서 교육정보를 이용하고 있는 학생들을 대상으로 해당 교수학습지원센터에 대한 만족도와 효과성을 분석하였다. 이를 토대로 교수학습지원센터가 학생에 대한 교육 지원을 강화하기 위해 어떤 부분의 개선이 필요한지 개선 사항을 도출하고자 하는 목적을 가지고 있다. 분석 결과, 각 학교급에 따른 만족도와 효과를 가지고 있었으며, 개선에 대한 요구도 다른 것으로 나타났다. 따라서 교수학습지원센터는 일원화된 서비스 체계보다는 학교급에 적합한 서비스를 강화할 필요가 있다. 즉, 교육정보를 제공함에 있어서도 초등학생과 중학생에게는 재미와 흥미를 강화할 수 있는 개선이 요구되며, 고등학생에게는 정보의 질적 측면을 강화하는 등의 노력이 요구된다.

In this study, we analyzed student satisfaction and effectiveness regarding the Center for Teaching and Learning Support where students are using educational information. Based on the analysis, the purpose of this study was to identify the requirements for the improvement to enhance the educational support by the Center for Teaching and Learning Support. As a result, it was shown that satisfaction and effectiveness as well as requirement for improvement were different depending on school level. Therefore, it is necessary for the Center to enhance the services appropriate for each school level rather than unified services. In other words, the improvement is required to enhance the fun and interesting aspects for elementary and middle school students, and the effort is required to enhance the quality aspect of information for high school students when educational information is provided.

키워드

참고문헌

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