초록
본 연구는 거시 전략 관점의 기존 중국 연구들과 달리 기초 마케팅 차원에서 한국과 중국 소비자들을 대상으로 마케팅 믹스 중요도를 비교하고자 하였다. 세부적으로 마케팅 믹스에는 상품품질 및 브랜드(product), 상품가격(price), 매장분위기(place), 광고 및 가격할인(promotion)이 포함되었다. 설문조사는 2010년 1월과 2월 한 달 간격으로 양국의 대표적 대도시들인 서울, 부산, 북경, 상해에 거주하는 80년대 출생 315명을 대상으로 일대일 자유 면접 형식으로 이루어졌다. 연구 결과 상품가격 중요도는 중국 소비자에게서, 브랜드 및 광고 중요도는 한국 소비자에게서 높은 것으로 나타났다. 한편, 상품품질 중요도는 중국 소비자에게서, 매장분위기 중요도는 한국 소비자에게서 한계적으로 높은 것으로 나타났다. 반면, 가격할인 중요도는 양국 소비자간 분명한 차이가 나타나지 않았다.
Different from earlier studies which investigated Chinese market from the perspective of macro strategy, this study compares importance of marketing-mix between Korean and Chinese consumers from that of basic marketing. As elements of marketing-mix for the comparison, product quality, brand, product price, atmosphere of a shopping store, advertising, and price discount are selected. The survey research was conducted to test hypotheses in major Korea and Chinese cities, Seoul, Pusan, Beijing, and Shanghai, from Jan. to Feb. 2010. A total of 315 respondents born in 1980s were interviewed individually by well-trained Chinese and Korean research assistants. Results show that the importance of the product price is higher among Chinese while the importances of the brand and the advertising are higher among Korean. It is also found that the product quality is evaluated more importantly among Chinese while the atmosphere of the shopping store is among Korean within .1 significance level. The mean difference of the importance of the price discount between both countries' consumers is not found statistically.