DOI QR코드

DOI QR Code

An Empirical Study Approach to Investigating Impact of 3D Stereoscopic Film's Customer Satisfaction

3D입체영화의 만족에 관한 탐색적 연구

  • 유은아 (중앙대학교 광고홍보학과) ;
  • 황인호 (중앙대학교 광고홍보학과) ;
  • 이유선 (중앙대학교 광고홍보학과) ;
  • 주희엽 (중앙대학교 광고홍보학과)
  • Received : 2010.09.27
  • Accepted : 2011.02.18
  • Published : 2011.03.28

Abstract

This study is an empirical study approach to investigating impact of 3D stereoscopic film's customer satisfaction. Using conventional methods, there were identified 3D stereo films's factors that character, story, dialogue, music, and 3D technical factors. And There were trying to analyze the impactive gaps of 3D stereoscopic film's customer satisfaction between high participation and low participation of customers about 3D film's. The results of this study can be summarized broadly as follows. First, the story and 3D technical factors was high-impact of customer's satisfaction at watching the 3D films. Second, 3D technical factors were highly correlated with customer satisfaction at the low participation group. And 3D technical factors and story were highly correlated with customer satisfaction at the high participation group. The conclusion is expected to provide useful suggestions about the selection of variables at the future 3D film study.

본 연구는 3D 입체 영화의 만족에 영향을 미치는 요인들에 대한 탐색적 연구이다. 본 연구 방법은 기존 선행연구를 바탕으로 3D 입체 영화에 영향을 미치는 요인들로 인물, 스토리, 대사, 음악, 3D 기술적 요인을 도출하고 이러한 요인들이 3D 입체 영화의 만족에 어떠한 영향을 미치는 지에 대하여 분석해보고자 하였다. 또한 영화에 대한 관여도에 따라 3D 입체 영화의 만족에 어떠한 요인이 영향을 미치는지에 대하여 연구해 보고자 하였다. 이에 본 연구의 결과는 크게 다음과 같이 요약된다. 첫째, 3D 입체 영화의 만족에 높은 영향을 주는 영화의 속성은 스토리와 3D 기술적 요인으로 나타났다. 둘째, 영화의 관여도에 따라 3D 입체 영화의 만족에 영향을 주는 요인을 분석해 본 결과 저관여 집단에게서 3D 입체 기술적 요인이 높은 상관관계를 나타냈다. 반면 고관여 집단에서는 3D 입체 기술적 요인과 스토리가 영화의 만족도에 높은 영향을 나타냈다. 이러한 연구결과는 향후 3D 입체 영화에 대한 연구에 있어 변수의 선정에 유용한 시사점을 제공해 줄 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 김광수, "영화 선택 및 평가에 관한 연구", 광고연구, 48호, pp.139-164, 1999.
  2. 김숙, 한국영화의 구조적, 행위적 요인과 흥행성과의 관계, 이화여자대학교 석사학위논문, 2002.
  3. 김영봉, 정일권, 최병태, "국내 3D 입체영화의 기술에 대한 고찰", 한국콘텐츠학회, 제8권, 제1호, pp.18-23, 2009.
  4. 김은미, "한국 영화의 흥행 결정 요인에 관한 연구", 한국언론학보, 제47권, 제2호, pp.190-220, 2003.
  5. 김진웅, 허남호, 김욱조, 유지상, "3D영상 산업 및 표준화 동향", 한국통신학회지, 제27권 3호, pp.2-58, 2010
  6. 박종호, "디지털 3D입체영화와 기술에 대한 연구", 영화연구, 42호 pp.336- 372, 2009.
  7. 이상면, "영화와 문화적 정체성의 관계", 한국문화경제학회, 단일호, pp63-74, 2004
  8. 이종호, "영화관람 경험에서 만족에 관한 탐색적 연구 - 핵심관람 경험에 대한 접근을 중심으로", 소비학연구, 제19권, 제2호, pp.135-156, 2008.
  9. 이찬복, "한국 영화가 시도해 볼만한 대안 - 디지털 3D 시네마", 한국콘텐츠학회, 제10권, 제4호, pp.124-132, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.4.123
  10. 조병철, "아바타 3D영화의 성공요인과 한국형 3D 콘텐츠의 가능성 분석", 한국콘텐츠학회, 제10권 제9호, pp.138-145, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.9.137
  11. Alexandere Benoit, Patrick Le Callet, Patrizio Campisi and Romain Cousseau, "Quality Assessment of Stereoscopic Images," Hindawi Publishing Corporation. EURAIP Journal on Image and Video Processing. pp.1-13, 2008. https://doi.org/10.1155/2008/659024
  12. Andrew, J. Craig, Srinlvas Durvasula, and Syed H. Akhter, "A Franework for Conceptualizing and Measuring the Involvement Construct in Advertising Research," Journal of Advertising, Vol.19 No.4, pp.27-49, 1990.
  13. B. A. Austin and T. F. Gordon. "Movie Genre, Toward a conceptualized Model and standardized Definitions," Austin, B. A.(ed) and Current Research in film. Audience Economics and Law, New York: Albex Publishing Coporation. pp.12-33, 1987.
  14. Browne, Cudect Alterantive Ways of Assessing Model Fit, Beverly Hills, CA : Sage, pp.136-162, 1993.
  15. D. A. A. Macdonald, Theory of Mass Culture, In Mass Culture, ed by Bernard Rosenberg and Cavid Manning White, N.Y.. Free Press, 1957.
  16. Donovan, Robert J. and Geoffery Jalleh. "Positively Versus Nagatively Framed Production Attributes: The Influence of Involvement," Psychology and Marketing, Vol.16, No.7, pp.613-631, 1999. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6793(199910)16:7<613::AID-MAR4>3.0.CO;2-F
  17. Etezadi-Amoli, Farhoomand "A Structural Model of End User Computing Satisfaction and User Performance," Information and Management, Vol.30, pp.65-73, 1996. https://doi.org/10.1016/0378-7206(95)00052-6
  18. Flynn, Lesia R. and Ronald E. Goldsmith. "Application of the Personal Involvement Inventory In Marketing," Psychology in Marketing, Vol.10, No.4, pp.357-366, 1993. https://doi.org/10.1002/mar.4220100409
  19. Gabbort, Mark, and Gillian Hogg, "Consumer Invalvement in Services ; A Replication and Extension," Journal of Bussiness Research, Vol.46, No.2, pp.159-166, 1999. https://doi.org/10.1016/S0148-2963(98)00019-8
  20. J. Eliashberg and M. S. Sawhney, Modeling goes to Hollywood predicting individual difference in movie. Management Science. Vol.40, No.9, pp.1151-1173, 1994. https://doi.org/10.1287/mnsc.40.9.1151
  21. J. L. Zaichkowsky, "Measuring the Involvement construct," Journal of Consumer Research. Vol.12, No.3, pp.341-352, 1985. https://doi.org/10.1086/208520
  22. J. M. Linton and J. A. Petrovich, "the application of consumer information acquisition approach to movie selection," In Austin B.A(ed), Current Research In Film; Audience, Economics and Law, New York : Ablex Publishing Corporation, pp.24-45, 1988.
  23. K. A. Bollen, Structural equations with latent variables. New York: John Wiley & Sons., 1989.
  24. Laurent, Gilles, and Jean-Noel Kapferer, "Measuring Consumer Involvement Profiles," Journal of Marketing Research. Vol.22, No.1, pp.41-53, 1985. https://doi.org/10.2307/3151549
  25. Litman and L. S. Kohl, "Predicting Financial Sucess of Motion Pictures," Journal of Media Economics, Vol.2, pp.35-50, 1989. https://doi.org/10.1080/08997768909358184
  26. M. E. Shapiro and T. Biggers, Emotion eliciting qualities in the motion piciture viewing situation and audience evaluation in Austin. B. A. Curture research in film Audience Economics and Law. Newyork. Ablex Publishing co, 1990.
  27. P. E. Kennedy, A Guide to Econometrics (4th ed), Cambridge, MA: MIT Press. 1988.
  28. R. E. Petty, J. T. Cacippo, and D. W. Schumann, "Central and Peripheral routes to advertising effectiveness: The moderating role of involvement," Journal of Consumer Research. Vol.10, pp.135-146, 1983. https://doi.org/10.1086/208954
  29. R. Neelamegham and D. Jain, "Consumer Choice Process for Experience Goods:An Econometric Model and Analysis," Journal of Marketing Research, Vol.36, August, pp.373-386, 1999. https://doi.org/10.2307/3152083
  30. Issue paper 영화산업 신성장동력, 영화진흥위원회 영화정책센터, Vol.1, 2010.

Cited by

  1. Personalized Dietary Nutrition Contents Recommendation using Hybrid Filtering for Managing Health vol.11, pp.11, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.11.001