A Case Study on the Spatial Characteristics of Classroom in Educational Institution for the Gifted Children

아동 영재교육시설 교육공간의 실내디자인 특성에 관한 사례조사 및 비교

  • 김영훈 (인덕대학 도시환경디자인학과)
  • Received : 2011.05.13
  • Accepted : 2011.05.30
  • Published : 2011.06.25

Abstract

In Korea, special education for the gifted is being activated in school systems, and many researches regarding this special education are being conducted. However, despite its rich research on the programs of this special education, there are almost no research on the institutions layout and spatial design that can utilize them. Considering the heat for education of the present and the researches on education for the gifted so far, this tendency is likely to continue. To study space composition and interior architectural design of children's institution for the gifted, we studied the cases of 5 institutions located in Seoul and the following are the results. The research results are as followed. Most institutions for the gifted used most common and technical paint, wallpaper, and PVC for finishing materials. The colors should be carefully selected, too, so that it will increase inquisitiveness and interest of the children, which will develop into creative ability. In the cases studied, color of most walls and furnitures were not very distinctive: they were in light pastel and bright tone. And there were set of desks in many shapes so it can be put in different ways for different purposes. However, there were also desks that are commonly used at schools, which were limited in arranging in various ways. Most cases studied were located in general building and therefore, natural light source was limited. On the part of appliances, supplements should be made so that classes can be carried out using multimedia materials.

Keywords

References

  1. 고선미, 언어영재의 뇌과학적 이해와 언어영재교육의 방향, 서울교육대학교 석사 학위논문, 2007.
  2. 김미경, 영재교육 프로그램 적용을 통한 인지적.비인지적 효과 분석, 인천대학교 석사학위논문, 2008.
  3. 김춘일, 유아를 위한 창의성 교육, 교육과학사, 2000.
  4. 김태서, 한국 영재교육의 발전과정, 단국대학교 박사학위논문, 2007.
  5. 김효진, 초등영재교육의 실태와 문제점. 고려대학교 석사학위논문, 2000.
  6. 박성익, 영재과학원론, 교육과학사, 2003.
  7. 이정규, 김현철, 우리나라의 영재의 개인 및 가정 환경적 배경변인 연구. 교육방법연구, 2006.
  8. 윤복자, 어린이와 주생활, 연세대 출판부, 1983.
  9. 임규태, 우리나라 초등 영재교육의 운영 실태 및 발전 방향 탐색, 연세대학교 석사학위논문, 2004.
  10. 장영애, 아동의 가정환경과 발달특성간의 인과모형 분석, 연세대학교 석사학위논문, 1986.
  11. 전경원, 휴머니즘에 입각한 특수한 영재교육, 양서원, 1997
  12. 전종주, 미술영재의 교육적 의미와 가능성. 미간행 홍익대학교 석사학위논문, 2007.
  13. 조강미, 수학 영재 교육 연구, 울산대학교 석사학위논문, 2006.
  14. 허연수, 초등학교 일반학급, 영재학급, 특수학급 학부모의 교육환경 만족도, 진주교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  15. 한국예술영재학회, 영재교육의 방법, 미진사, 2006.
  16. 한기순, 영재와 영재교육에 대한 담론: 영재교육 그 안이 궁금하다. 영재와 영재교육 저널, 2005.