DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Peer Counseling Program on the Communication Skills and Social Efficacy in High School Students

또래상담 프로그램이 인문계 고등학생의 의사소통기술과 사회적 효능감에 미치는 효과

  • 변상해 (서울벤처정보대학원 대학교 사회복지상담학과) ;
  • 김세봉 (서울벤처정보대학원 대학교 사회복지상담학과)
  • Received : 2010.07.02
  • Accepted : 2011.02.08
  • Published : 2011.02.28

Abstract

The present research is aimed to observe the effects on the peer counseling program which can increase the communication skills and social efficacy of high school students. In order to do the present research, I have taken 16 high school students, who want to join to this research, within A city. I have separated those students into two groups: an experienced group of 8 students and a controlled group of 8 students. Mann-Whitney U and Wilcoxon Signed Ranks test were adopted to analyze collected data from the peer counseling program. The results of this research indicated that the level of communication skills have been increased after peer counseling intervention program of the experienced group, and the level of occupational stress also have been increased after peer counseling intervention program of the experienced group. This result showed that, the peer counseling program could stimulate the communication skills and social efficacy of experienced group significantly comparing with the result of the controlled group. From the result I have confirmed that, the peer counseling program have positive effects to increase the high school students' communication skills and social efficacy.

본 연구는 또래상담 프로그램이 고등학생의 의사소통과 사회적 효능감에 어떠한 효과를 미치는지를 알아보기 위하여 경기도 A시에 소재한 C고등학교 1학년 학생 중 연구에 참가를 희망하는 16명을 모집하여 실험집단 8명, 통제집단 8명으로 무선 배정하였다. 실험집단과 통제집단 간의 사전 검사 검정과 사후 검사 검증, 그리고 실험집단과 통제집단의 집단내 사전-사후 검증에 대해서는 비모수적 통계인 Mann-Whitney U test와 Wilcoxon Signed Ranks test로 분석하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 또래상담 프로그램을 경험한 실험집단은 통제집단보다 의사소통에서 통계적으로 유의미한 효과가 있었다. 둘째, 또래상담 프로그램을 경험한 실험집단은 통제집단보다 사회적 효능감에서 통계적으로 유의미한 효과가 있었다. 따라서 또래상담 프로그램이 고등학생의 의사소통과 사회적 효능감에 긍정적인 방향으로 영향을 미친다는 사실을 알 수 있다. 이로 인하여 또래상담 프로그램은 고등학생들에게 유익한 프로그램이라 여겨지며 학교에서 적극적으로 이 프로그램이 활용되어야 한다고 본다.

Keywords

References

  1. 김은미, “또래상담 프로그램이 초등학생의 의사 소통 및 자아개념에 미치는 영향,” 건국대학교대학원 석사학위논문, 2003.
  2. 손경미, “패턴블럭활동에서의 또래협력이 유아의 사회적 효능감에 미치는 효과,” 건국대학교 교육대학원 석사학위논문, 1999.
  3. 서정숙, “또래상담 훈련이 인문계 여고생의 사회적 효능감에 미치는 효과,” 울산대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2005.
  4. 이혜성, 박재황, 김진희, 이상희, 노성덕, “또래상담 운영 방안연구”, 청소년상담연구(총서), 한국청소년 상담원, 1999.
  5. 김경화, “또래상담 프로그램이 남녀중학생의 의사소통능력과 사회성에 미치는 효과,” 아주대학교대학원 석사학위논문, 2008.
  6. 구본용, 구혜영, 이명우, 또래상담자 훈련 프로그램 개발 연구, 서울: 청소년대화의 광장, 1994.
  7. 구본용, 김용태, 이재규, 박한샘, 공윤정, 청소년 또래상담자 훈련 프로그램 II, 서울: 청소년 대화의 광장, 1995.
  8. H. D. Gay and J. A. Tindall. Peer Counseling: An in-depth look at training peer helpers. Muncie: Accelerated development Inc., 1978.
  9. J. S. Lombardi and R. Carek. "Making the helping network for student," Journal of College Student Personnel, 19, pp.367-368, 1978.
  10. R. J. May and B. G. Rademacher. "The Use of paraprofessionals as environment assessors in student affairs agencies," Journal of College Student Personnel, 21, pp.368-369, 1980.
  11. 양가영, "또래상담 훈련프로그램 경험이 실업계 고등학생의 자아존중감과 인간관계에 미치는 효과," 연세대학교 교육대학원 석사학위논문, 2008.
  12. 고정숙, "또래상담훈련이 자존감 및 인간관계 능력의 향상에 미치는 효과," 원광대학교 행정대학원 석사학위논문, 2000.
  13. M. J. Bienvenu and S. McClain. "Parent-adolescent communication and self-esteem," Journal of Home Economics, 62, pp.344-345, 1971.
  14. I. H. Gross and M. M. Knool. Managemant for Modern Family. Eaglewood Cliffs, N. J: Prentice Hall, 1980.
  15. 이황은, "또래집단미술치료 프로그램이 고등학생의 의사소통기술과 대인관계에 미치는 효과," 영남대학교대학원 박사학위논문, 2009.
  16. 김미숙, "중학생의 또래상담자 훈련경험이 자아존중감과 의사소통기술에 미치는 효과," 우석대학교 교육대학원 석사학위논문, 2001.
  17. 황미숙, "또래상담활동이 또래상담자의 의사소통 능력과 학교생활관련 태도에 미치는 영향," 전남대학교대학원 석사학위논문, 2007.
  18. M. Anderson and S. Messick, "Social competency in young children," Developmental Psychology, pp.282-293, 1974.
  19. W. W. Hartup, "Peer relations: Developmental implications and interaction in same and mixed-age situations," Young Children, Vol.32, No.5, pp.4-13, 1977.
  20. 강수진, "아동의 자아효능감과 사회적 능력," 전남대학교대학원 석사학위논문, 1995.
  21. 신영원, "사회적 기술훈련이 지체부자유아의 자아존중감 및 사회적 효능감에 미치는 효과," 동아대학교대학원 석사학위논문, 2006.
  22. 손윤경, "신체접촉 놀이 활동이 유아의 대인문제 해결력과 사회적 효능감에 미치는 영향 신체접촉 놀이 활동이 유아의 대인문제 해결력과 사회적 효능감에 미치는 영향", 원광대학교 대학원 박사학위논문, 2008.
  23. 박수린, "K-PATHS(Korean version - Promoting Alternative THinking Strategies) 프로그램이 학령 전기 유아의 정서지능과 사회적 효능감에 미치는 효과", 성균관대학교 일반대학원 석사학위논문, 2009.
  24. 한종혜, "아동의 사회적 관계망에 따른 역량 지각 및 자아 존중감", 경희대학교 박사학위논문, 1996.
  25. 심상욱, "사회적 기술훈련 프로그램이 지체부자유자의 사회적 효능감에 미치는 효과", 부산대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2002.
  26. 추석호, "동료집단상담 장면에서 의사소통 기술훈련의 효과", 경북대학교 석사학위논문, 1987.
  27. 김광은, "동료 상담자 훈련에 관한 일 연구 - 사관행도를 위한 프로그램 개발 및 평가를 중심으로", 이화여자대학교 박사학위논문, 1992.
  28. 박건자, "또래상담훈련이 중학생의 의사소통 및 학교생활관련 태도에 미치는 효과", 건국대학교석사학위논문, 2001.
  29. C. A. McGrath, The Therapeutic Powers of Play, NJ: A Jason Aronson, 1984.

Cited by

  1. Effects of a Peer Gatekeeper Training Program on Self-esteem, Interpersonal Relationships with Friends, and Suicide Probability for High School Students vol.22, pp.3, 2013, https://doi.org/10.12934/jkpmhn.2013.22.3.241