DOI QR코드

DOI QR Code

Fundamental Education on Film Style I : Focusing on Basic Viewing Education Utilizing Sound and Camera

영화의 양식에 관한 교육 사례 I : 사운드와 카메라를 활용한 감상 및 실습교육을 중심으로

  • 김계중 (성결대학교 연극영화학부)
  • Received : 2010.12.15
  • Accepted : 2011.02.09
  • Published : 2011.02.28

Abstract

This case study is based on a fundamental class actually done in the film and video department in Sungkyul University. It aimed at suggesting supportive role for typical film production class in universities in Korea. The list of film styles mentioned in this text is selected from the actual ones for the class and it is focused on utilization of sound and camera. It is ultimately designed to guide students to actual making films. First of all, for example, with a humble camcoder, students are encouraged to record both image and his/her narration which is directly recorded into the built-in microphone. Also directional microphone could be used to experience various positions of 'point-of-hearing'. Regarding camera movements, only distinctive ones out of typical utilization are selected to be dealt with. The movements created by moving vehicle such as dolly or crane beyond the limit of human ability could bring up high imagination of students on movement, besides this could be also easily applied to them for using hand-held technique instead of vehicle. This attitude acquired through the course is important for gettig over the resistance they might have before actual experiencing machinary use in production.

이 논문은 국내 대학교의 영화 관련학과에서 실행하는 영화언어에 관한 기초 교육 사례로서, 성결대학교 영화영상전공에서 실제로 시행된 수업을 토대로 제안되었다. 이 수업은 감상을 우선시하면서 이를 바로 실습과 연계시키는 방법으로 진행하였으며, 한 학기 수업 내용을 모두 다룰 수 없는 관계로 본 연구에서는 사운드와 카메라 활용 내용에 초점을 맞추었다. 사운드는 작은 카메라를 가지고 촬영과 동시에 나레이션을 말하는 방식과 마이크를 활용하여 사운드의 원근법적 '청점(聽點)'을 경험해볼 수 있도록 하였다. 카메라의 경우, 다양한 카메라 움직임을 직접 시연해 볼 수 있도록 하였다. 직접 카메라를 들고 움직임을 부여하는 핸드헬드 테크닉을 이용해서 트랙킹이나 크레인에 상응하는 효과를 내는 방법으로 유희적인 제작 방식을 유도하였다. 또한 '카메라와 놀기'라는 활동을 통해 영화를 사적인 매체로 발전시킬 수 있는 상상력을 유발 시키고자 하였다. 그리고 이런 방식의 제작과정을 고려하면서 가장 적합한 모델을 제시하기 위해 해당 양식이 사용된 영화의 클립을 감상하도록 하였다.

Keywords

References

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Sadie_Benning
  2. 미셸 시옹/박선주 역, 영화의 목소리, 동문선, p.44, 1991.
  3. J. Shedden (editor), The Michael Snow Project: Presence and Absence The Films of Michael Snow 1956-1991, Art Gallery of Ontario/ Knopf Canada, p.144, 1995.
  4. http://en.wikipedia.org/wiki/Red_Psalm
  5. R. Cornwell, Snow Seen: The Films and Photographs of Michael Snow, PMA Books, p.114, 1979.
  6. D. Hall and S. J. Fifer(editor), Illuminating Video: An Essential Guide to Video Art, Aperture/Bay Area Video Coalition, p.116, 2005.
  7. R. Richard, Jean-Luc Godard, Doubley & Company Inc., p.154, 1968.
  8. 한귀은, “소설과 영화의 ‘시점 및 초점화’ 교육”, 한국어문학회논문지, 제91집, p.197, 2006.
  9. 한연주, “초등학교 동영상 교육 프로그램 개발에 관한 연구”, 한국교대 미술교육학회 논문지 미술교육연구논총, 제17집, p.159, 2005.